Jim Jarmusch: Mimo zákon

Jim Jarmusch: Mimo zákon

Jim Jarmusch: Mimo zákon

Jim Jarmusch je nejen kultovním filmovým tvůrcem, ale i důkazem toho, že americká filmová produkce není synonymem pro Hollywood, ba naopak dokáže točit filmy těch nejvyšších kvalit, což platí právě i pro druhý Jarmuschův počin Mimo zákon, který lze charakterizovat jako filmovou zkratku, ve které je vynecháno vše nepodstatné, co si stejně divák sám odvodí, v kombinaci s dlouhými záběry kamery a všudypřítomným humorem pramenícím z absurdnosti hlavních hrdinů.
Jim Jarmusch: Mimo zákon

Jim Jarmusch: Mimo zákon

A již v úvodní sekvenci filmu nechává Jarmusch se několik minut nadýchat atmosféry amerického předměstí tak, aby se ve vyprávění vlastního příběhu již nemusel k těmto kulisám vracet a nechávaje diváka v nastoleném pocitu se mohl v další sekvenci věnovat již jen vlastním osudům svých hrdinů.
Jim Jarmusch: Mimo zákon

Jim Jarmusch: Mimo zákon

Ale i noc pasáka Jacka v posteli se svou ovečkou tak jako návrat domů DJ Zacka, hádka se svou partnerkou, jež mu vyhodí všechny věci z okna do setmělé ulice, ušitá bouda na Jacka, kdy jej policie „nachytá při verbování“ další ovečky do svého stáda, bohužel však velmi mladou, ale i sklaplá past na Zacka, který svolí, že za 1000$ doveze domněle kradený vůz, ale v jeho kufru, jak se později ukáže, je mrtvola, to vše je podřízeno pomalému poznávání hlavních hrdinů, kteří úzkostlivě tají svá nitra, nikdy nedají znát, co se jim skutečně děje v jejich hlavách, ale přesto se jim skrz tyto dlouhé a zdánlivě pomalé scény diváku pomalu zarývá pod kůži a byť o nich ani na konci filmu neví víc, než po první minutě, jeví se mu jako staří dobří známí.
Jim Jarmusch: Mimo zákon

Jim Jarmusch: Mimo zákon

Jim Jarmusch: Mimo zákon

Jim Jarmusch: Mimo zákon

Protikladem k Jackovi a Zackovi chránících se dát najevo jedinou myšlenku, je Roberto, Ital, jež ani neumí pořádně anglicky, a na rozdíl od svých spoluvězňů, si otevřeně přiznává, že je zbabělec, nicméně on jediný skutečně něco provedl - biliárovou koulí zabil člověka. Roberto se pomalu ale jistě dostane k Jackovi a Zackovi přes jejich mohutnou hroší kůži nedůvěry a opatrnosti a přesvědčí oba, aby s ním z vězení utekli - to, co se vzhledem k jejich povahám zdálo nemožné, se stane a všichni tři se skrz orleánské bažiny dostanou ke svobodě - Roberto se zamiluje do Italky Nicoletty, kde najdou útočiště, Zack a Jack se vlivem ani ne nenávisti jako spíše právě svých nedůvěřivých povah rozejdou na prvním rozcestí - jeden na východ, druhý na západ.
Down by Law, USA 1986 (107 min)
Režie: Jim Jarmusch
Scénář: Jim Jarmusch
Kamera: Robby Müller
Hudba: Erik Nordgren
Hrají: Tom Waits … Zack, John Lurie … Jack, Roberto Benigni … Roberto, Nicoletta Braschi … Nicoletta, Ellen Barkin … Laurette, Billie Neal … Bobbie, Rockets Redglare … Gig, Vernel Bagneris … Preston, Timothea … Julie, L.C. Drane … L. C, Joy N. Houck Jr. … Detective Mandino, Carrie Lindsoe … Young Girl, Ralph Joseph … Detective, Richard Boes … Detective, Dave Petitjean … Cajun Detective