Nimród Antal: Revizoři

Revizoři

Revizoři

Originální příběh, dokonalé vykreslení atmosféry prostředí podzemky i psychologie revizorů, jež nenáviděni a opovrhováni se za své povolání nejen stydí, ale i trpí značnými poruchami osobnosti tak, že se sami sebou cítí jen ve společnosti svých revizorských druhů v domovském prostředí metra. Dynamický střih, barevně podkreslující hudba a brilantní režie, to vše dělá z maďarského filmu Revizoři největší filmovou událost několika posledních let.
Revizoři

Revizoři

Revizoři

Revizoři

Avšak žijeme v Česku, kde se nejen dobré filmy netočí, ale zjevně jsou dobré filmy i trnem v mnohých očích. Tento mnoha filmovými festivaly, kritikou i diváky ověnčený snímek se tak dostal alespoň do českých filmových klubů, když už ne běžné kinodistribuce, jen zásluhou Projektu 100 - 2005.
Revizoři

Revizoři

Revizoři

Revizoři

Neznalému diváku by mohlo pomoci přirovnat koncepci Revizorů někam do průsečíku mezi formanovými vrcholnými snímky 60. let a britským Trainspottingem. Pomalé scény s absurdní bezmocí revizorů přinutit cestující k předložení jízdenky potažmo zaplacení pokuty jsou vzápětí vystřídány zběsilými honičkami mezi davy lidí s dynamickým a takřka klipovým střihem, ovšem položeném až do oblastí střihačských nebes, protože ne nadarmo se je právě střih jednou z mnoha kvalitativních devizou filmu.
Revizoři

Revizoři

Revizoři

Revizoři

Posedlost hlavního postavy snímku, revizora Bulcsúho, jež pro své problémy v osobním životě, které přerostou v duševní krizi, vůbec nevychází z útrob metra a porůznu zde i přespává, nejen chytáním černých pasažérů či sprejera Gyalogkakukka, ale jeho profese mu přeroste zcela přes hlavu a straší jej i v jeho neklidných snech, jsou střídány hrou o život ne nadarmo připodobněné k ruské ruletě, kdy Bulcsú vyzván parťákem konkurenční revizorské skupiny Gonzóem, závodí v běhu z jedné stanice metra do druhé: překážkami však nejsou ani tak koleje, na zemi ležící dráty a potrubí či grafitový prach, jež nedovoluje dýchat, jako spíš krátký časový rozestup mezi poslední linkovou soupravou, za níž oba vyběhnou a tzv. půlnočním expresem, který nestaví v žádné stanici a kdo v čas nedoběhne, je smeten, jak se ostatně stane černému přízraku, který po kola metra shazoval nic netušící cestující tak, že to bylo považováno za hromadné akty sebevraždy, a jehož Bulcsú rovněž vyzve k smrtícímu závodu, avšak temný přízrak nemá na rozdíl od Gonzóa tolik štěstí a závod nepřežije, kde Bulcsú zachrání Gonzóovi život tím, že jej zcela vysíleného vytáhne těsně před nárazníkem půlnočního expresu z kolejiště nahoru na nástupiště, avšak ten mu neodpustí nejen porážku, ale i své zesměšnění, když v důsledku šoku neudrží moč a když jej večer potká již tak zmláceného od party fotbalových fanoušků, nenechá si ujít příležitost a společně se revizorskou kumpanií jej přiváží k horním madlům a dokonají to, co nedodělali fotbaloví rváči.
Revizoři

Revizoři

Revizoři

Revizoři

Avšak jak napovídá hrubé vykreslení děje, film natáčený v nočních kulisách budapešťského metra ne náhodou nepodobnému tomu pražskému, kdy se v něm prohánějí vozy stejné ruské série, má film jen velmi málo společného s realitou a lze jej charakterizovat někam k syntéze Franze Kafky, snovému surrealismu a postkomunistické postmoderně mísící cynismus s lhostejností a absencí skutečného lidství.
Tedy, ač jsou Revizoři filmovou hříčkou, ťali do živého a pro neznalé mohou velmi věrně ilustrovat společenskou atmosféru postkomunistické Východní Evropy, ať již v Budapešti, Praze či Horní Dolní.
Kontroll, Maďarsko 2003 (105 min)
Režie: Nimród Antal
Scénář: Jim Adler, Nimród Antal
Kamera: Gyula Pados
Hudba: Neo
Výprava: Balázs Hujber
Kostýmy: János Breckl
Masky: Ernella Hortobágyiová
Střih: István Király
Hrají: Sándor Badár (Lecsó), Eszter Ballaová (Szofi), Sándor Csányi (Bulcsú), György Cserhalmi (šéf), Lajos Kovács (Béla), János Kulka (Feri), Bence Mátyási (Gyalogkakukk), Balázs Mihályfi (Gonzó), Zoltán Mucsi (profesor), Zsolt Nagy (Tibi), Csaba Pindroch (Muki), Péter Scherer (Boss), Gyözö Szabó, (Árnyék)

1. Kontroll - oficiální stránky filmu