Petr Zelenka: Knoflíkáři

Petr Zelenka: Knoflíkáři

Petr Zelenka: Knoflíkáři

Vzestup Petra Zelenky, původně filmového dramaturga a scénáristy, jenž se z filmového tvůrce pohybujícího se spíše okrajových částech české kinematografie, ve které se etabloval jako filmový tvůrce pro přemýšlivější část diváctva, jenž dokázalo plně docenit jeho smysl pro absurdní humor, je v mnohém příznačný a ilustrující pro cestu, kterou se v současnosti, chtě, nechtě, musí vydat většina byť sebevíc talentovanějších a idealistických umělců: přes dokumentaristicky tvářící se snímky typu Visací zámek 1982-2007 (1993), Mňága - Happy end (1996) či Rok ďábla (2002) se Zelenka postupně „propracoval“ do pozice autora, jenž například ve svém poslední snímku Příběhy obyčejného šílenství (2005) dokáže oslovit to nejširší spektrum návštěvníků multikin, který však současně značně tratí na kvalitě i původním důrazu na vybroušenost a stylovou čistotu.
Petr Zelenka: Knoflíkáři

Petr Zelenka: Knoflíkáři

Snímek Knoflíkáři (1997) je pak sice Zelenkův nejoceňovanější počin vůbec, nicméně se nejedná ani tak o projev docenění jeho nezpochybnitelných kvalit, jako spíše o řekněme poněkud pomalejší a zkostnatělejší způsob hodnocení na straně filmové kritiky, která dokázala na Zelenkův originální způsob filmové práce přistoupit až u jeho třetího celovečerního filmu. To vše je navíc podpořeno mnohem srozumitelnějším příběhem i menším prostorem pro neherce, na kterých jsou jeho předešlé snímky postaveny.
Petr Zelenka: Knoflíkáři

Petr Zelenka: Knoflíkáři

Petr Zelenka: Knoflíkáři

Petr Zelenka: Knoflíkáři

A byť jsou, jak jsem naznačil, oceňovanější snímky, které stavějí na okoukanějších hereckých tvářích, není kvalita herecké složky nijak rozhodující, protože stojí ve stínu Zelenkova mimořádného talentu postavit zcela absurdní, avšak logicky provázaný a odůvodnitelný scénář tak, že šestice námětem zcela nesouvisejících povídek, ze kterých jsou Knoflíkáři složeni - Štěstí z Kokury [I.], Taxíkář [II.], Civilizační návyky [III.], Poslední slušná generace [IV.], Pitomci [V.], Duch amerického pilota [VI.], je Zelenkou pomocí drobných vzájemně provázaných odkazů postavena do sourodého a naprosto kompaktního celku, který by s úspěchem zahrál i náhodný vzorek z ulice.
Knoflíkáři, ČR 1997, 102 min.
námět: Petr Zelenka
režie: Petr Zelenka
scénář: Petr Zelenka
hudba: Aleš Březina
kamera: Miro Gábor
střih: David Charap
výtvarník: David Černý
výprava-architekt: David Černý
Pavel Zajíček … moderátor Rádia 1, Jan Haubert … host, Seisuke Tsukahara … Štěstí z Kokury Japonec v brýlích, Motohiro Hosoya … Štěstí z Kokury vousatý Japonec, Junzo Inokuchi … Štěstí z Kokury mladý Japonec, Světlana Svobodová … Štěstí z Kokury Japonka, David Charap … Štěstí z Kokury 1. Pilot, Richard Toth … Štěstí z Kokury 2. Pilot, František (3) Černý … Taxikář taxikář, Michaela Pavlátová … Taxikář žena v taxi, Jan Čechtický … Taxikář muž v taxi, Pavel Lagner … Taxikář zákazník / úchyl na ulici č.1, Zuzana Bydžovská … Taxikář manželka taxikáře, Jakub Mejdřický … Taxikář milenec, Petr Zelenka … Taxikář úchyl na ulici č.2, Vladimír Dlouhý … Civilizační návyky psycholog, Marek Najbrt … Civilizační návyky pacient, David (1) Černý … Civilizační návyky chlapec, Olga Dabrowská … Civilizační návyky dívka, Mirek Wanek … Civilizační návyky, Jiří Kodet … Poslední slušná generace hostitel, Inka Brendlová … Poslední slušná generace hostitelka, Bořivoj Navrátil … Poslední slušná generace Jiří, Alena Procházková … Poslední slušná generace Marta, Rudolf III. Hrušínský … Pitomci muž, který nepřispěl, Eva Holubová … Pitomci žena muže, který nepřispěl, Minna Pyyhkala … Pitomci postava z dokumentu, Artemio Benki … Pitomci postava z dokumentu, Siegfried Markovitz … Pitomci postava z dokumentu, Dennis Moran … Pitomci postava z dokumentu, Mariána Stojlovová … Duch amerického pilota dívka vyvolávající duchy, Bára Brodská … Duch amerického pilota dívka vyvolávající duchy, Julie Stolpovskich … Duch amerického pilota dívka vyvolávající duchy, Barbora Johnová … Duch amerického pilota dívka vyvolávající duchy
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.8 (4 hlasy)