Tomáš Vorel: Gympl

Tomáš Vorel: Gympl

Tomáš Vorel: Gympl

Ze strany diváka je Gympl asi nejočekávanější ale i nejzdařilejší český film za loňský rok (2007). Ze strany kritika však ke Gymplu asi není příliš co dodat - Tomáš Vorel se dlouhodobě, tj. minimálně od roku 1996, kdy po šestnáctileté odmlce natočil Kamenný most, orientuje právě jen a pouze na úspěch u nenáročného diváka, kterému servíruje lehce ironicky laděné komedie s důrazem na otřelé herecké tváře. Ty tam jsou zavrženy někdejší Vorlovy ideály à la kultovní legendy Kouř či Pražská pětka.
Tomáš Vorel: Gympl

Tomáš Vorel: Gympl

Nicméně Tomášovi Vorlovi nelze minimálně upřít snahu o vlastní neopakování se, kdy přesto že jeho snímky mají značný divácký i finanční úspěch, snaží se o hledání nových témat. Ba v rámci limitů středního proudu se pouští i do mírných kontroverzí, byť asi ale jen stěží lze jeho výtvory označit za výpověď o současné generaci, kterou se právě Gympl měl dle svých autorů stát.
Tomáš Vorel: Gympl

Tomáš Vorel: Gympl

Základní dějová smyčka i ona kvalitnější rovina filmu, je založena na do značné míry autobiografické knize někdejšího vyznavače graffiti, Tomáše Houška, Graffiti rules, ze které si Vorel „vyzobal“ jednotlivé podněty, které pospojoval do kostrbatého příběhu z prostředí pražského gymplu. Filmu však vévodí komické učitelské postavičky s neodmyslitelným pravzorem ve filmech Martina Friče a Jaroslava Žáka, Škola základ života (1938) a Cesta do hlubin študákovy duše (1939).
Tomáš Vorel: Gympl

Tomáš Vorel: Gympl

Toť vše. S nadsázkou lze říci, že ve Vorlově podání se toho od času seriálů z 80. let à My všichni školou povinní (1984) a Třetí patro (1985) v českém školství až zas tolik nezměnilo.
Gympl, ČR 2007, 105 min.
námět: Tomáš Houška (Graffiti rules)
scénář: Tomáš Houška, Tomáš Vorel, Pavel Nosek
režie: Tomáš Vorel
kamera: Marek Jícha
hudba: Wich
Tomáš ml. Vorel … Petr Kocourek, Jiří Mádl … Michal Kolman, Eva Holubová … ředitelka Mirka, Tomáš Matonoha … třídní Tomáš, Lenka Jurošková … Klára Krumbachová, Martina Procházková … Pavla Malířová, Zuzana Bydžovská … Matka Petra, Jiří Schmitzer … Češtinář Karel, Milan Šteindler … Fyzikář Milan, Martin Zbrožek … Tělocvikář Jaroslav, Tomáš Hanák … Otec Pavly, Tomáš Vorel … školník, Filip Vorel … Zhulenec, Tomáš Vaněk … šprt Martin, Kamila Kikinčuková … Monika, Jan Kraus … Kolman, Ivana Chýlková … Kolmanová

Pavučina

Tomáš Vorel: Gympl

Tomáš Vorel: Gympl