Mig 21 - Pop Pop Pop

04. Červen 2009
Mig 21 - Pop Pop Pop

Mig 21 - Pop Pop Pop

Skupina Mig 21 se zcela oprávněně zařadila mezi to nejlepší, co lze na českém hudebním nebi tzv. populární hudby nalézt. Vzhledem k obrovskému kvalitativnímu skoku jež nastal v rozmezí jednoho roku mezi alby Snadné je žít (2001) a Udělalo se nám jasno (2002), se pak od třetí desky Pop Pop Pop dal očekávat jen další kvalitativní skok vpřed. Avšak jsou-li pro Mig 21 nejcharakterističtější inteligentní, vtipné a hravé texty, hudební vyzrálost, ale i celková sehranost skupiny tak, že více než do popu, k jehož příslušnosti se hlásí poslední deska, se skupina řadila k žánru funky, potom je poslední produkt skupiny velkým zklamáním a hudebním debaklem.
Deska Pop Pop Pop Pop ztratila ty nejlepší devizy, pro které Mig 21 před třemi lety poprvé zazářilo v českých hitparádách: inteligentní texty plné nadhledu a ironie, lehce parodické antihity, ale i hudební bohatost tak, že momentální pád z dobytých met se bude po tomto propadáku jen stěží dobývat zpět.
Mig 21 tak připomíná kvalitativní úpadky někdejších velenadějných skupin Kryštof a Chinaski, které rovněž ve svých počátcích vyprodukovaly výborná hudební alba, ale poté, co zazářily jako vybuchlé supernovy, se posléze propadly do průměrné šedi české populární hudby.
Nabízí se rovněž paralela s hereckými výkony předáka Mig 21 - Jiřím Macháčkem, který uchvátil svou rolí zhuleného Jakuba v Samotářích, za kterou získal i Českého lva za nejlepší vedlejší mužský herecký výkon, ale poté se v kýčovitě zaměřených filmech Jedna ruka netleská a Horem Pádem zcela propadl do těch nejnižších výkonnostních pater. A to v přímém kontrastu s divadelním angažmá, kdy svého hereckého umu nadále výborným způsobem zúročuje na prknech Dejvického divadla (jeho výkony v představení Oblomov patří k legendárním) a Divadla Sklep.
Jiřímu Macháčkovi ale i Migu 21 tak snad pomůže delší autorská pauza, aby mohli nasbírat jak sdostatek sil a nápadů, tak získali dostatečný odstup a sebereflexi, který tolik chybí jejich poslednímu dítku. Rovněž by Macháčkovi pomohlo zvolnění tempa - přeci jen se v plném pracovním zápřahu mezi divadlem a filmem nedá vyprodukovat nějaké kvalitní hudební dílo. Zvláště když toto jejich poslední album zjevně vznikalo ve velkém spěchu, jenž snad byl i dán smlouvou s vydavatelstvím.
Závěrem tedy krátké doporučení: máte-li Mig 21 rádi, tak si rozhodně nekupujte či nepokoušejte poslechnout jejich poslední Pop výtvor. Zůstane vám nadále iluze ale i pocit neposkvrněného hudebního zážitku.
Mig 21: Pop Pop Pop (42:36 min)
Jiří Macháček (zpěv)
Tomáš Polák (kytara)