Graham Greene: Lidský faktor

Graham Greene: Lidský faktor

Graham Greene: Lidský faktor

The Human Factor, 1978

Během 2. světové války působil Graham Greene několik let ve středoafrické Sierra Leone na misi pro britskou špionážní službu MI6. - Jak asi již vyplývá z důležitosti Sierry Leone jako země v rámci mezinárodní politiky 40. let, neměla Grahamova pozice v rámci MI6 nijaký velký význam - a tak důležitost této mise byla spíše retrospektivní, kdy jej jeho zážitky a zkušenosti inspirovali v celé řadě románů se špionážní tématikou - co kvality z této série vyjímám zejména román Tichý Američan z roku 1955.
Jako čtyřiasedmdesátiletý pak Greene napsal v rámci této špionážní série další pokračování a to román Lidský faktor, ve kterém Greene ztvárňuje pracovníka MI6 nikoliv v terénu, ale v kanceláři v londýnském ústředí, aby tak dle vlastních slov ilustroval naprostou antiromantičnost této profese a demontoval tak mnohé mýty, jež kolem tajných služeb panují. Vlastní téma MI6 je však, jak již je v Greenově díle ostatně pravidlem, pouze výchozí bod. Vlastní téma je skryto v důkladném psychologickém popisu jednotlivých postav a jejich vzájemné interakci.
Maurice Castle se z vděčnosti, že sovětská tajná služba dokázala jeho černou milenku dostat z rasistické Jihoafrické republiky, kde ji hrozilo vězení a smrt umučením, se stal dvojím agentem. Po jisté době padlo podezření, že právě z Castleova oddělení unikají informace na druhou stranu, a hlavními podezřelými se stane sám Castle a jeho mladý kolega Davis. Castle však žije příkladně nudný život v malém domku na předměstí Londýna tak, že vina padne na Davise, který je otráven, aby se tak předešlo soudnímu procesu s následným skandálem. - Zde se Greene nepřímo inspiroval ve svém bývalém nadřízeném z MI6, v Kimu Philbym, který byl později odhalen jako dvojitý sovětský agent a byl sním veden veřejný monstr proces.
Po této události, kdy byl Davis zcela bez milosti a zdlouhavého dokazování odstraněn ze světa, Castle přeruší spolupráci se sovětskou protistranou. Toto jeho rozhodnutí je však nalomeno poté, co se v rámci své služby musí stýkat se svým úhlavním nepřítelem z Jihoafrické republiky, jenž usiloval o zatčení jeho černé milenky, se kterou se v Británii oženil. Dostane se k dokumentům, které dokazují jihoafrický raketový vojenský program a byť si je vědom, že to bude znamenat jeho prozrazení, předá tyto informace do Sovětského Svazu. Současně vyšle bezpečnostní kód nejvyššího ohrožení a je vyvezen do Ruska.
Zde se dozvídá skutečnou pravdu o své roli v rámci sovětských tajných služeb - jeho zprávy byly předávány zpět britské protistraně, aby tak byl v rámci manévru kryt skutečně důležitý agent. Castle je až do konce života nucen žít v chladné Moskvě bez možnosti kontaktu se svou ženou i synem, která se jej naoko vzdala, aby se se tak vyvarovala stíhání a nucené emigraci zpět do Jihoafrické republiky, kde by ji čekala jistá smrt.
Ihned po vydání románu byl natočena i filmová adaptace, kdy autorem scénáře byl nejslavnější britský dramatik posledních desetiletí Tom Stoppard.

1. Graham Greene, Lidský faktor, Mladá fronta: Praha, 1994.