Graham Greene: Vlak do Istanbulu

Graham Greene: Vlak do Istanbulu

Graham Greene: Vlak do Istanbulu

Stamboul Train, 1932

V kontextu díla Grahama Greena je Vlak do Istanbulu jeho v pořadí čtvrtým dílem, které jej však záhy proslavilo jako v rodné Británii tak v USA. - Pro americké čtenáře byla novela přejmenována na marketingově lákavější název Orient Express. A pod tímto titulem byl na jeho motivy v roce 1934 natočen i film.
Greene později začal dělit své dílo do kategorií zábavná a literární. Orient Express je pak klasickým příspěvkem do zábavního žánru a obsahuje základní motivy, které se prolínají napříč celým Greenovým dílem - detektivní zápletka, nesourodé milostné vztahy a politicko-špionážní pozadí.
Příběh se odehrává v rámci jízdy slavného Orient Expresu z belgického Ostende do Istanbulu, dílčí části se odehrávají i ve Vídni a především v srbské Subotice na jugoslávsko-rakouských hranicích.
Hlavními postavami celého příběhu jsou: doktor Richard Czinner, nucený emigrant a socialistický revolucionář, který se vrací inkognito do Bělehradu, aby zde vedl ozbrojené povstání proti vládě; židovský obchodník Carleton Myatt, který je pro svůj upravený zevnějšek vystavován otevřenému antisemitismu ze strany ostatních cestujících; novinářka Mabel Warrenová, která do vlaku nastoupí opilá a původně chce jet jen jednu zastávku, aby se mohla rozloučit se svou milenkou Janet Pardoe; šantánová tanečnice Coral Muskerová, jež cestuje za novým angažmá do Istanbulu; a konečně zloděj a vrah Josef Grünlich, jenž na nádraží ve Vídni ukradne pěníze a pas Mabel Warrenové a snaží se zmizet ze země.
Greenovo vyprávění vrcholí u srbských hranic, poté co je doktor Richard Czinner poznán a zatčen srbskou policií. Ve stanici rovněž uvízne i Coral Muskerová, která zmešká vlak. Shodou okolností o několik kilometrů dále vlak zapadne do sněhových závějí a židovský obchodník Carleton Myatt se vydá za Coral Muskerovou, ze které měl v plánu učinit svou milenkou, avšak jen tak tak si nakonec jako Žid zachrání život. Společně s ním cestuje i Mabel Warrenová, aby dokončila svou reportáž o doktoru Richardu Czinnerovi, ale ten je po pokusu o útěk zastřelen. Příběh končí tím, že novinářka Mabel Warrenová si zpět do Anglie odváží svou novou milenku, kterou není nikdo jiný než tanečnice Coral Muskerová, Carleton Myatt nakonec stihne vlak a tak jediným tragickým hrdinou zůstane dr. Czinner. Povstání samotné, jež vypukne předčasně, je záhy potlačeno.

1. Graham Greene, Vlak do Istanbulu / Tajný kurýr, Odeon: Praha, 1973.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 3 (1 hodnocení )