Kategorie
30. Prosinec 2008
1935
Se jménem spisovatele Ivana Olbrachta jsou nejčastěji asociována spojení s komunistickou stranou a zejména pak jeho novelou Nikola Šuhaj loupežník. Netřeba sice více vyvracet, že Olbracht, ač jeho dílo svého času sloužilo jako jeden z pilířů socialistické školní četby nemá s komunistickou stranou, ta jak ji známe na vlastní kůži, společného zhola nic (lze shrnout, že levicová orientace je důsledkem přirozeného sociálního vývoje všech intelektuálů). Stejně zavádějící je degradace Nikoly Šuhaje jako povinné četby bezmála na základních školách, což má za jediný následek, že jak toto dílo tak Ivan Olbracht samotný zůstávají pro drtivou většinu čtenářů zcela zapovězeni (, což snad vytváří příznivé podhoubí nevědomosti, aby zcela kýčovitá a plochá muzikálová variace Balada pro banditu, jež si své proslulosti vydobyla zejména svým někdejším obsazením Ivy Bittové do hlavní role Eržiky, letos opět začala trhat divácké rekordy /umělecký šéf divadla Husa na provázku i režisér v jedné osobě, Vladimír Morávek, se v této sezóně rozhodl tuto diváckou legendu jednoúčelové znovuuvést na scénu, nicméně jak výsledek dopadl, asi není ani třeba více rozebírat/).
Avšak přes velmi nízkou známost Nikoly Šuhaje, o skvostu české literatury Golet v údolí snad ani nemluvě, je pro nejširší veřejnost dílo Ivana Olbrachta jediným informačním zdrojem o někdejší východní části Československa, Podkarpatské Rusi, jejíž česká správa nebyla zdaleka tak idylická, jak někdejší prvorepublikové ale i dnešní zprávy rády hovoří, ba Češi byli jen dalším z mnoha pánů, které místní obyvatelstvo zpočátku vítalo jako osvoboditele, aby jen během několika málo let zjistilo, že nic se nemění, a ať Poláci, Maďaři či Češi nepřistupují-li k této zemi jako ke kolonii, minimálně tedy jen jako k dalšímu odbytišti svého zboží i úložišti mnoha tisíců úředníků, učitelů či notářů, pro které již nebylo v rodné zemi sdostatek místa. Avšak Rusíni (potažmo Lemkové, Bojkové, Huculové, Rusňáci, Malorusové, Podkarpatorusové, Rusové či Ukrajinci) zůstávají i nadále na posledních místech pomyslného sociálního žebříčku bez vlastního zastoupení ve státní správě, natož pak snad s pravomocí určovat svůj vlastní osud.
A přestože jak zmíněný Nikola Šuhaj, tak Golet v údolí nemají co do autorova zasvěcení skutečných sociálních poměrů v české literatuře konkurenci, přec jen se jedná o beletrijní díla, ve kterých je skutečnost poněkud ohýbána autorovým záměrem a tak jako jeden z nejfundovanějších informačních zdrojů o Karpatské Rusi lze položit sbírku Olbrachtových reportáží z let 1932 až 1934, Hory a staletí, kde si krom zmíněné kulturní i sociální zaostalosti, ba podmínkách, jež ve srovnatelné podobě u nás panovaly v 15. století, ale i v tehdejší době již exotické židovské komunitě, jež doposud neokusila ovoce emancipace od náboženství, všímá i poměrů národního uvědomění (opět paralela s českým Národním obrozením, které ovšem proběhlo o sto let dříve), počátků snah o politické uvědomění (opět zde vládly politické strany s ryze českými zájmy s Agrární stranou v čele), nacionalizace i absurdnosti na tuto vzděláním takřka nezasaženou končinu uplatňovat české zákonodárství, kde se prostí obyvatelé stávají obětmi chamtivosti místních notářů (v prvorepublikové koncepci byli notáři jakousi prodlouženou rukou státního aparátu), ale i občanské nerovnosti před zákonem, kde byli v postavení občanů druhé kategorie.
Kapitolou samou pro sebe je pak podkarpatská zbojnická tradice v čele s největším a nejlegendárnějším Oleksou Dovbušem a Nikolou Šuhajem konče:
»Posledním loupežníkem Poloninských Karpat
byl Nikola Šuhaj. A troufám si tvrditi, že posledním
nejen v řadě loupežníků minulých, nýbrž i do budoucnosti. Neboť podmínky pro toto hrdinské řemeslo mizejí také zde a třebaže se tak málo mění
pralesy s jejich jeleny, rysy, orlími a krkavčími hnízdy
a třebaže zůstávají strže a skalnaté lesní žleby s medvědími doupaty stále stejné, proměňují se životní
podmínky a s nimi i mysli lidí. Podkarpatsko ze
sebe stěží ještě vydá loupežníka. Loupežník v sobě
slučuje obyčejné kořistnictví s lidovým náčelnictvím.
Ale také Podkarpatsko bude v budoucnosti roditi
buď jen lupiče nebo jen lidové vůdce.
O Nikolovi Šuhajovi jsem napsal knížku. Po
jejím vydání se v periodickém podkarpatském tisku
objevilo několik Antišuhaj u, psaných literární, vzpomínkovou i polemickou formou a v českých i tamních listech mnoho rozhořčených článků. Že byl
podán ministerstvu návrh, aby má kniha byla zabavena a vzata z knižního trhu, a když nebylo dosaženo
toho, že byla alespoň zakázána středním školám a že
byl zkonfiskován její ukrajinský překlad, je jaksi
mimo rámec literatury. Ale tomu ostatnímu, co jest
možno zařaditi pod princip: bojovati proti literatuře
literaturou a proti tištěnému slovu tištěným slovem,
dlužno vzdáti alespoň z části chválu pro dobré úmysly.
Lidé, od nichž není možno žádati, aby znali jinou
pravdu než tu svoji, těžko snášejí nepravdu (svoji)
i v literatuře. A všichni ti pologramotní oficiální novináři, jimž ovšem dobrého úmyslu nepřiznávám,
a všichni ti poctivě rozhořčení četníci a fořti, a myslím,
i jeden diktující vrah Nikoly Šuhaje, odhalují mou
nepravdomluvnost důkazy o dvou skutečnostech:
Nikola Šuhaj byl sprostý bandita a Nikola Šuhaj
nikdy ve válce nebyl, kdežto já to první nepřímo popírám glorifikací vraha (vychovávaje tak mládež
k zločinnosti, utrhaje na ctí celníkům a bera na se
odpovědnost za jejich životy) a toho druhého tvrdím
opak, dávaje Nikolovi vzpomínati na jeho válečné
zážitky. Mají pravdu: Nikola byl opravdu se stanou
viska zákona bandita a přepadávání pocestných
mládeži zvláště doporučovati nelze. Nikola opravdu
v zákopech nikdy nebyl a já jsem si je jen vymyslil,
přejav je z legendy, abych si usnadnil spojení mezi
ní a skutečností. Ale jinak se pohyboval vnější život
opravdového Šuhaje skutečně tak, nebo alespoň
skoro tak, jak jsem to napsal.
Jeho otec starý Petro, dřevorubec, malý gazda,
kdysi pytlák jelenů a medvědů v státních lesích, ještě
dnes nádherný chlap a skvělý střelec, který, má-li,
aleje to, žel, jen velmi zřídka, se rád napije mandry
(„Kterak bych byl tenkrát mohl žíti bez pití?“) nedovede ani teď vzpomenouti na syna bez pohnutí
v hlase. Nikola byl zdravý, otužilý, negramotný
horský hoch, jako jich jsou ještě dnes na Verchovině
tisíce, trochu pastýř, trochu dřevorubec a pytlák také
trochu. Roku 1917 byl odveden na vojnu. Ale dále
než ke svému 85. pluku v Ďarmotech v Uhrách se
nedostal, utekl odtud; z nechuti k disciplině, ze strachu před zákopy, ze stesku po horách, z touhy po
děvčeti, jak to často činívají venkovští chlapci. Ale
koločavský četnický strážmistr Lenard Béla ho v sucharských lesích vypátral, lstí se ho zmocnil a poslal
k pluku nazpět. Nikola utekl po druhé a s novou zásobou munice. A tentokráte to bylo horší. Neboť při
honičkách v sucharském lese se po selském chlapci
již střílelo, on, nehodlaje dáti svůj život lacino, střílel
také, a když zastřelil dva z Lenardových lidí, zdálo
se, že je navždy ztracen, protože již nemůže nikdy
zpět. Patrně i takhle nějak, jen s málo změněnými
uniformami pronásledovatelů, počínal v dávné i pradávné minulosti také loupežnický život jeho předchůdců.
Ale doba, která učinila z Nikoly Šuhaje psance,
minula, a zdálo se, že dějiny nastrojily věci dokonce
tak, aby vše bylo smazáno, učiněno ničím a předválečný hoch Nikola aby se směl vrátiti do starého
domova. Válka se skončila, representant uherské
vládní moci Lenard Béla se svým mužstvem uprchl,
do vsi přišli Rumuni, pak Češi a obojí se tvářili tak,
jako by nad válečnými zločiny zavírali oči nebo se
alespoň nehodlali o ně příliš starati. Nikola se vrátil,
oženil se se svou milou Eržikou Dráčovou a půldruhého roku žil životem klidného vesničana a mladického manžela; alespoň nic nenasvědčuje opaku.
Leč naděje, že se vrátily staré předválečné doby,
selhala: vše v chýši bylo vyjedeno do posledního
zrnka kukuřice a bída byla horší než za války. Věrchovinci si neléhají s růžencem v ruce na lože, aby
čekali na smrt, a Nikola ze svého dlouhého pobytu
v pralesích věděl, že hlady umírati netřeba. 16. července r. 1920 se vypravil s druhem Vasylem Křivljakem na poloninu Douhé Gruny a když ovčáky
zaplašili noční střelbou, odnesli z kolihy soudek
brynzy a soudek urdy, ovčího tvarohu. Přes to, že
loupil s šátkem uvázaným přes ústa, byl poznán
a o dva dny později na polonině zatčen. Protože se
s celníky o svou svobodu rval a poněvadž ho ihned
do Volového eskortovati nemohli, spoutali ho řetízky a přivázali v služební místnosti k šicímu stroji
paní strážmistrové. Jeho žena Eržika mu tam nosila
jísti. Třetího dne zmizel. Eržika, jsouc později vyslýchána před divisním soudem užhorodským ve
vyšetřování proti výpomocnému celníkovi, který
tehdy Šuhaje hlídal, udala, že prodala všechen dobytek a celníka podplatila 30.000 korunami. Četník
byl disciplinárně potrestán a ze služby propuštěn,
ale při soudním přelíčení v Užhorodě dne 26. března
1925 byl osvobozen pro nedostatek důkazů; soud
Eržice neuvěřil.
Jistě, cena na svobodě, kterou by byl musil Nikola
zaplatiti za návrat domů nyní, byla již velmi značná,
ale za ni se ještě vrátiti mohl. Ale odmítl platiti tak
mnoho. Zůstal v sochařských lesích. Za nedlouho
potom zastřelil blíže rodné chýše celníka, který za
ranní mlhy a pokládaje snad Eržiku za přestrojeného
Nikolu, po ní střílel a zavinil, že mladá žena na útěku
potratila. Teď Nikolovi nezbylo, než státi se opravdovým loupežníkem. Zřídil si tlupu neznámo o kolika členech — autor těchto reportáží ví o jedenácti
— a přepadal s ní posty z Volového, vozy, jedoucí
do Chustu na jarmark i jednotlivce. Protože byl pro
svou statečnost obdivován již z dob válečných, poněvadž byl jeho boj proti novým českým pánům
chudým lidem sympatický, protože, znaje dobře
poměry, olupoval jen lidi zámožné a nechával s pokojem potřebné, a poněvadž konečně mnoho rozdával, platě jednak drobné úsluhy, jednak pro vlastní
radost, bylo mu obyvatelstvem přáno a byl jím podporován. Pověst o něm se šířila a byly mu připíšou
vány i úmysly sociální, jakých vpravdě nikdy neměl;
pověsti ty nekolovaly sice v Koločavě a v jejím okolí,
kde ho lidé příliš dobře znali, ale daleko odtud.
V Chustě, vzdáleném 68 kilometrů, zahájili dělníci
na regulaci Tisy divokou stávku a táhli do města,
nesouce v čele žerď s nápisem: „Sláva Nikolovi Šuhajovi! Šuhaj nás povede!" Snad se v tehdejších
dobách a tehdejších poměrech mohl Šuhaj uplatniti
opravdu revolučně, ale nic podobného se nestalo
a chustský případ jest jediný, který jest autorovi
znám, že Nikola, třeba bez svého vědomí, zasáhl do
sociálního života rozmachem širším, než jest pouhé
rozdávání darů. Nastal boj celníků, reprezentujících
mladou státní moc, s» loupežníkem. Boj opravdu
zběsilý. Mužstvo, honěné po zdejších horách, zuřivé
neúspěchy a ztrátou kamarádů, bylo neustále zesilováno a v květnu r. 1921 byl v Koločavě četnický
oddíl čtyřiceti mužů. Byla pozatýkána spousta lidí.
Mnoho jich bylo zbito. Starý Petro Šuhaj odvedl
rodinu a dobytek do hor a uprchl do Rumunska.
Jeho chýše byla vypálena. Bylo zapáleno také stavení
Nikolova tchána Ivana Dráče a u divisního soudu
užhorodského tři svědkové dokazovali, že chýši zažehli vyšetřovaní celníci a jeden svědek tvrdil, že to
viděl na vlastní oči. Soud však svědkům neuvěřil
a řízení proti celníkům zastavil.
Štvaný Nikola, pro něhož již nebylo žádného
zpět a žádného útěku, na kterého čekala jistá smrt
a jenž se od ní mohl jen na týdny vykupovati tím, že
jí vydával jiné, řádil v lesích okolo Koločavy přes
rok. Hrůza z Šuhaje vyvrcholila nemnoho měsíců
před jeho smrtí, na jaře roku 1921, kdy k němu do
lesů před celníky uprchl jeho bratr Juraj, patnáctin
lety, ještě dítě. (Tak určuje Jurajův věk jeho otec,
kdežto úřední spisy mluví o chlapci asi šestnáctiletém až osmnáctiletém.) Tehdy při přepadení jejich
nočního úkrytu v stohu na polonině, kdy byli zachráněni pouze statečností Eržičinou, byl Nikolou
těžce postřelen četník. S povozu, ujíždějícího před
oběma bratry, byl zcela zbytečně sestřelen a usmrcen
Žid, kterého jsem v knížce nazval jménem Meisler.
Byla vypálena chýše jejich staršího druha Derbaka
— Derbačka, který bratry zrazoval celníkům. Nikolou byl zastřelen celník, snad milenec Eržičin (tak
alespoň tvrdí ona a tak udala do protokolů). Na
polonině byl konečně zastřelen zrádce Derbak-Derbačok. To byl poslední zločin obou bratrů. Dva
dny potom byli v sucharském lese zavražděni sami.
Tři jejich kamarádi je z různých motivů, z nichž
ne posledním byla naděje na vlastní beztrestnost a na
slíbenou odměnu, ubili sekerami. To se stalo 16.
srpna roku 1921, v dvacátém třetím roce Šuhajova
věku. V noci po činu, když se celníci od tří vrahů
o věci dověděli, vypravili se pod vedením vrchního
strážmistra do lesa k mrtvolám a rozstříleli je křupou
bitím kulí, nehodlajíce se po námaze tak dlouhé
a svízelích tak velkých vzdávati slávy, že oni to byli,
kdož učinili Šuhaje neškodnými.
Vrchní strážmistr koločavský, který rozeslal
nadřízeným úřadům telegramy, že byli Šuhajové zastřelení v přestřelce s jeho četou, a sedm celníků, kteří
předstírali noční boj, byli vojenským prokurátorem
užhorodským obžalováni pro falešné hlášení o použití zbraně, ale spisy byly později postoupeny zemskému četnickému velitelství, které disciplinárně
potrestalo jen vrchního strážmistra. Tři vrahové
bratrů Šuhajů byli skoro po jedenáctiměsíční vyšetřovací vazbě dne 3. července 1922 při hlavním
přelíčení v Chustu sprostém žaloby ze zločinu vraždy a ze zločinu oloupení mrtvých o 6600 Kč, poněvadž soud pokládal za prokázáno, že měli příčinu
Šuhajů se báti a jednali v sebeobraně, že při své malé
inteligenci ztotožňovali záslužné ,,dopadení" se za
bitím a že se mylně domnívali, že si 6600 Kč ponechávají se svolením četnictva. Jistě: vražda jest
vraždou, ale jest také pravda, že Šuhaj byl Šuhajem.
Úřady slíbenou odměnu 3.000 Kč za dopadení Šuhajů nedostal nikdo a 30.000 Kč neurčitě a nezávazně slíbených židovskými obcemi ovšem také ne.
Jest zachována fotografie obou bratrů. Jako lovecká jelení trofej leží křížem přes sebe, a na jejich
tělech jsou položeny dvě karabiny a tabulka s nápisem: „Šuhajův konec 16. 8. 1921“. Byl učiněn pokus fotografovati také Nikolu pitvaného, ale protože
byl tehdy deštivý den, jest obrázek velmi nezřetelný
a není na něm viděti mnohem více leč vyhřezlé Šuhajovy vnitřnosti. Fotografie s mrtvými bratry Šuhaji
měla býti dána do prodeje, bylo to však zakázáno a
náklad byl zabaven.
To jsou stručná fakta loupežníkova života. Jeho
činy, ani jeho kriminální činy, nebude asi možno
nikdy bezpečně zjistiti, protože před soudem nikdy
nestál a nebyl tedy sebrán materiál proti němu. Člověk, zajímající se o jeho životopis, jest odkázán na
paměť a důvěru lidí a něco najde v aktech krajského
soudu chustského, kde byli souzeni někteří jeho spoluviníci a ve spisech divisního soudu užhorodského,
před nímž stálo několik provinilých celníků. Zejména není možno odpověděti na otázku, dopustil-li se
kdy Nikola loupežné vraždy. Lidová tradice, jejímuž
přirozenému právnímu citu se vražda ze spravedlivé
msty nejen nepříčí, nýbrž která ji dokonce schvaluje,
a která ovsem také plně omlouvá zabití v sebeobraně,
nezná nic ohavnějšího než sobecky zištnou vraždu
loupežnou, a legendy o Nikolovi Šuhajovi ji tedy
připustiti nemohou. Ale také pisateli těchto zpráv,
svědkovi, pravda, hodně zaujatému, se zdá, že by
podobný zločin bylo Nikolovi dokazovati těžko. Za
dob jeho loupežničení bylo sice v kraji spácháno
mnoho vražd, jejichž pachatelé nebyli nikdy vypátráni a které se přičítají Šuhajovi, ale přesvědčivých
důkazů pro to není a jest naopak jisto, že několik
loupežných vražd bylo provedeno i v zimě na rok
1921, v době, kdy Šuhaj, jsa nemocen tyfem, ležel
na Zvorci. Nikolův otec a někteří kamarádi dokonce
tvrdí, že krutosti ze sklonku loupežníkova života,
jmenovitě zastřelení Meislera, zavraždění Derbaka-Derbačka a zapálení jeho stavení, nespáchal on,
nýbrž divoké dítě Jura.
Nikola Šuhaj nebyl rozený zločinec, byl to jen civilizací netknutý pudový hoch,
kterého doba a poměry svedly rváti se na vlastní pěst o svobodu a život,
a který, dopustiv se jednou omylu: „na vlastní pěst“,
mohl stěží dojíti jinam, než kam došel.
Nikola Šuhaj neměl žádných zájmů politických
nebo sociálních a všechny zprávy o tom jsou buď
výmysl nebo omyl. Popřevratových sociálních bouří
v Koločavě se neúčastnil a choval se k nim netečně,
užívaje svobody jako zázrakem s nebe spadlé a miliskuje se s Eržikou. Autor, pátrající po zprávách o ideovosti
Šuhajově, nezjistil nic, co by jí nasvědčovalo.
Nikola Šuhaj velkým loupežníkem ve smyslu sociálním nebo politickém nebyl. Ale splnil jiné poslání
loupežníků, poslání věru nejkrásnější, a v tom se přibližuje loupežníkům největším, ba samému Oleksovi Dovbosovi: oplodnil lidovou fantasii.
Teprve duše rusínského lidu, toužící po svém právu
a své spravedlnosti, učinila z Nikoly Šuhaje velkého
loupežníka a postavu tragickou, obdařivši ho vší
silou a mocí, kterých sama nemá a po nichž tak
horoucně touží. Hic: Žízníme po sociální spravedlnosti, ale jsouce k vzpouře nestateční,
marně hledáme, kdo by nám ji dal, toužíme v chudobě po bohatství, a jsouce slabí vzíti si je, nenalézáme nikoho,
kdo by nám je složil do klína; on byl statečný, bil
pány a mstil lidskou křivdu, on byl silný, pánům
bral a nám chudým dával. Hle: Jsme ubozí a k boji
mdlí, v obraně nazí a v útoku s holými pěstmi; on
byl mocný s brněním nezranitelnosti na sobě a v ruce
se strašlivou puškou se znamením kříže, která se
nikdy nemíjela terče . . . To jest legendární Nikola
Šuhaj.
Báje, pověsti a zkazky o Nikolovi Šuhajovi jsou
směsí nedávné skutečnosti, prastarých legendárních
prvků, opakujících se a znova se vracejících, a čisté
umělecké tvorby. Jsou na místě nikoli posledním
poutavé tím, že se vztahují k člověku zemřelému
teprve nedávno, že se rodí takřka před našima očima,
že můžeme sledovati jejich růst a ještě přesně rozeznávati prvky, z nichž se skládají.
V Koločavě, kde se na něho všichni dospělí lidé
dobře pamatují, se o Šuhajovi vypravují jen zkazky.
Jistě, zveličují, zkrášlují, líčí také události, které se
jen sběhnouti mohly, ale v celku obraz loupežníkův
nezkreslují a neopouštějí nikdy půdu reality: mluví
o jeho smrti sekerami tří zrádných přátel; o jeho štědrosti; o daru dvou, tří a také pěti tisíc, které v noci
zastrčil za okno vdově po chudákovi Meislerovi,
který byl svévolně zastřelen Jurou; o přepadávání
pošt a vozů s trhovci; o jeho statečnosti v boji s četníky; o tom (jaká radost!), jak je vodil za nos, jak
střílel panské medvědy a jeleny, jak sedával v chustském hostinci s pány a nebyl jimi poznáván, jak si
tropil šašky z paní okresní náčelníkové; o jeho lásce
k Eržice a nočním plížení za ní, kdy na ni čekával,
jsa přichlípen k hřebenům chýší nebo se krče v konopí; a znova o jeho ohromných penězích, o pokladech,
které před smrtí zakopal, nesvěřiv ani nejbližším přátelům, kde.
Ale již ve Volovém, obci od Koločavy ne více
vzdálené než 26 kilometrů, jsem slyšel pověst, opakovanou mi později v Majdanu a ve Vučkově, že
měl Nikola zázračnou zelenou ratolístku, kterou
v bojích okolo sebe mával a odháněl tak četnické
kule, takže padaly zpět na ty, kdož je vystřelili. V Toruni a Majdanu vědí o jeho zázračné pušce s
vyrytým křížem, která se nikdy nemíjela toho, nač zamířila. V Jasině mi vyprávěli o Nikolově kouzelné
jeskyni, plné pokladů chráněných zlými duchy, a
o tom, že ještě dnes pastýři tyto poklady hledají, chránice se křížem a kopajíce v místech, kde v noci
tančívají bludičky, nebo odvalujíce balvany, na nichž se
domnívají poznávati nějaké znamení. Tak se mísí
realita s fantasií, pohádka se skutečností. A věru,
v středním a východním Podkarpatsku by se stěží
našla osada, ve které by nikdo nežil, kdo by se
nepamatoval nebo nelhal, že Nikolu viděl nebo
v nějakém přestrojeni poznal. Legenda roste vzdáleností.
Ale na polonině nad Holatýnem mi při večerním
ohni vyprávěl pastevec již skutečnou pověst o Nikolovi Šuhajovi, již hotové umělecké dílo, ve svém
prostředku ještě tvárné a schopné dalšího zpracování,
ale ve své celkové podobě definitivní. Ten prostředek ví o Šuhajově nezranitelnosti, ví o jeho carovu
něm střelectví, ví povšechně o tom, že bohatým bral,
chudým dával, že se mstil pánům a trestal křivdy a
kdyby byl na světě, že by bylo chudému lidu lépe.
Ale neví nic o Eržice a jejím milování s celníkem,
neví nic o Jurovi, postavě sociálně i umělecky jistě
velmi zajímavé, neví o zrádném Derbačkovi; a zprávu o zázračné zelené ratolístce dokonce popírá.
Legenda končí vypravováním o smrti Šuhajově sekerami tří přátel, neuchylujíc se mnoho od skutečnosti
a celkem správně odhadujíc hlavní motivy vrahů.
Nejpůvabnější jest vsak počátek legendy; jest v něm
i filosofická hloubka. Pracuje — a to je možné právě
jen v této zemi mnoha století — jednak prostředky
zcela nedávnými, světovou válkou, kulomety, desercí a sebemrzačením, jednak prvky z pohanských
dob, čarodějnicemi, kouzelnými nápoji a středověkou krutostí. Nikola Šuhaj byl nezranitelný. Ale
odkud měl nezranitelnost, když je vypravování o zelené ratolístce nepravdivé; Bylo to takto: Skrýval se
ještě s jedním válečným zběhem za frontou u ruské
stařeny, která je chtěla oženiti se svými dvěma dcerami a aby je zachránila před nebezpečími války, dala
jim píti kouzelného nápoje. Ale když poznali, že
mají co činiti s čarodějnicí, ubili ji obušky a utekli.
Pak později chtěli jeden druhého postřeliti, aby se
z válečného pekla dostali domů alespoň jako invalidi,
ale v lese po sobě pálili, postřeliti se nemohli a poznali, že jsou nezranitelní. Ale nezranitelný Šuhaj,
hrdina a vykonavatel sociální spravedlnosti, přece
zahynul, nedokončiv svého díla! Jak to srovnati;
Zde jsme u pradávné pověsti, dochované nám již
z počátků lidských dějin ve vypravování o vlasech
Samsonových, o patě Achillově, o lopatce Siegfriedově, o Mackbethově proroctví o člověku z ženy
nikdy nenarozeném, o jediné střele, kterou mohl býti
zabit Oleksa Dovboš; jsme u pověsti vždy znova se
opakující a po stoletích-vždy znova se vracející, snad
proto, že jest napodobována, ale snad také proto, že
lidská mysl, zabývající se otázkou života, musí vždy
a nezávisle na druhých dojíti k témuž řešení, že není
nesmrtelnosti, není nezranitelnosti, není moci, není
síly a není života kromě chvilkových a že tedy proroctví a přísliby o nich musí vždy něco zamlčeti,
ponechávajíce tak mezeru, kudy by mohl proniknouti osud a dáti smrti, co jest jejího. Nejinak tomu
bylo s Nikolou Šuhajem. „Netkne se tě žádná kule
ani z pusky, ani z děla, ani z kulometu!“ řekla mu
stařena. A zahynul sekerami přátel.
Motiv jistě krásný.«[1]
Použitá literatura:
- Ivan Olbracht, Hory a staletí, Melantrich: Praha, 1935.
Pavučina:
[1] Olbracht, s. 111-124.