„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Jaroslav Papoušek: Černý Petr

Jaroslav Papoušek: Černý Petr

Jaroslav Papoušek: Černý Petr

Jaroslav Papoušek je i většinovému televiznímu diváku velmi dobře znám jakožto autor, scénárista a režisér veleoblíbené trilogie Homolků (Ecce Homo Homolka, 1969, Hogo Fogo Homolka, 1970 a Homolka a Tobolka, 1972). Znalejšímu filmovému labužníku pak i jako autor a scénárista snímků Intimní osvětlení (1965) či Nejkrásnější věk (1968), ve kterém jakožto filmový režisér debutoval.
Nicméně z hlediska dějin československé filmografie s iniciací tzv. československé nové vlny je klíčová zejména jeho spolupráce s Milošem Formanem a Ivanem Passerem, se kterými se Papoušek podílel na vzniku tří do značné míry nejvýznačnějších českých snímků všech dob: Černý Petr (1963), Lásky jedné plavovlásky (1965) a Hoří, má panenko (1967).
Cesta Jaroslava Papouška k filmu však nebyla zdaleka přímočará - Papouškovi se po několika neúspěšných pokusech o studium malířství podařilo dostat se na AVU do ateliéru sochařství, kdy se právě jako sochař a příležitostně i jako karikaturista živil až do roku 1963. Jeho filmová kariéra se odstartovala až poté, co jej oslovil Miloš Forman s nápadem, že do filmové podoby převede jeho satirickou novelu Černý Petr.
Tento snímek získal v roce 1964 Velkou cenu Zlatá plachta v Locarnu, kdy porazil i někdejší persony primery světového filmu Jean-Luca Godarda - iniciátora francouzské nové vlny a Michelangela Antonioniho.
Vydání knižní podoby se Papoušek dočkal ale až v roce 1965. Druhé vydání pak vychází v roce 2005 - deset let po autorově smrti.
Filmová verze původní literární podobu do značné míry překrývá. Bylo z ní vypuštěno jen naprosté minimum a naopak časovým posunem z roku 1946, kdy na pozadí vlastního příběhu probíhá rušná volební kampaň posledních demokratických voleb, do počátku již socialistických 60. let, dostává filmový příběh navrch propracovanější absurdní zápletkou Petrova učednictví v obchodě. Zatímco v původní verzi je Petr poskok, který vykonává vedlejší pomocné práce a na konci příběhu se nechává vyhodit, ve verzi filmové se Petr zaučuje na prodavače tím, hlídá zákazníky, zdali nekradou…

Pavučina:

  1. Jaroslav Papoušek, Černý Petr, Maťa, Praha: 2005.
Zatím nikdo nehlasoval