Josef Škvorecký: Prima sezóna

Josef Škvorecký: Prima sezóna

Josef Škvorecký: Prima sezóna

1975

Nedávno zesnulý Josef Škvorecký byl v okruhu svých známých přezdíván jako Danny Smiřický a to po svém literárním alter egu, jenž jako postava prochází napříč hned několika Škvoreckého klíčovými romány -Zbabělci (1948-49), Tankový prapor (1954), Mirákl (1972) a Prima sezóna (1975), které však s výjimkou Zbabělců vydaných v roce 1958, byly poprvé publikovány až v Škvoreckého exilovém nakladatelství v Torontu '68 Publishers a k českému čtenáři se tak dostaly až po roce 1989.
Prima sezóna se skládá ze šestice povídek, které se odehrávají někdy kolem roku 1941 a to v Červeném Kostelci, který ale můžeme ztotožnit se Škvoreckého rodným Náchodem. Leitmotivem jednotlivých povídek - Zimní příhoda, Májová kouzelnice, Zamřížovaný charleston, Vyhlídka z věže, Hotel pro sourozence a Smutné podzimní blues - jsou neúspěšné milostné eskapády Dannyho Smiřického, jenž se snaží milostně se sblížit s více než dvaceti dívkami, ale je vždy koketně odmítnut. Na pozadí jednotlivých příběhů jsou ale též ztvárněna další témata ať již podobě jazzové kapely, německé okupace nebo reálií českého maloměsta na počátku 40. let.
Prima sezóna se tak svým pojetím velmi blíží Škvoreckému klíčovém románu Zbabělci, ve kterém Danny opět veškeré své jednání podřizuje jen a pouze tomu, aby si mohl sjednat rande s některou z dívek, o které dlouhodobě usiloval, a v rámci této snahy překoná svou ve své podstatě velmi bojácnou povahu, zapojí se do bojů posledních dnů války s Němci a svou odvahou i činy jako by jen tak mimochodem překonává jak komunistické polovojenské jednotky, tak městkou domobranu, které sice veleli bývalí ruští legionáři, ale vyhýbala tomu, aby se jakýmkoliv způsobem aktivně zapojila do probíhajícího povstání.

1. Josef Škvorecký, Prima sezóna, Československý spisovatel: Praha, 2010.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 3.8 (10 hlasů)