Denně (Poníci slabosti)

Natália Drabiščáková, Magdaléna Sidonová, Lucie Trmíková

Inscenaci Egona Tobiáše Denně - Poníci slabosti, kterou v režii Jana Nebeského uvedlo Divadlo Na zábradlí lze ve stručnosti uvodit jako dadaistickou divadelní koláž, kabaret ale i satirickou parafrázi oblíbeného žánru televizních seriálových detektivek. Celý děj této jednoaktové hry se odehrává v průběhu jednoho mírně nudného a ospalého dne v kanceláři kriminálky Aneňák (na Anenském náměstí divadlo Na zábradlí sídlí, název však též odkazuje na televizní seriál Kriminálka Anděl), kdy její osazenstvo - v čele s vrchním komisařem Milošem Brázdou (Petr Čtvrtníček), komisaři Jürgenem Pavičem (Igor Chmela), Vlaďkou Vedralovou (Natália Drabiščáková), Hildou Jirovskou (Magdaléna Sidonová) a sekretářkou Renátou Hladkou (Lucie Trmíková) již žije přípravami na večerní oslavu odchodu do důchodu policejního matadora, vrchního komisaře Eduarda Svrchníka (Miloslav Mejzlík).
Igor Chmela, Miloslav Mejzlík, Petr Čtvrtníček, Natália Drabiščáková

Představení je započato hip-hopovým entrée drsného ženského tria složeného ze sekretářky Hladké a komisařek Vedralové a Jirovské, jež krom rapovaného zpěvu zaujmou též svými kostýmy tak, že již tato úvodní scéna slibuje zcela bláznivou podívanou s ničím neohraničeným černým humorem, který nesedí na tělo jen Petrovi Čtvrtníčkovi, jenž je svými drsnými vtipy proslulý již od dob České sody. Svou typickou polohu si ale ve hře najdou všichni zúčastnění tak, že jednotlivé postavy se již v úvodní části hry vybarví do velmi pestré škály vzájemně zcela odlišných osobností, které však, ostatně jako hra samotná, jež je zase složena z nevenek nesourodých částí s několika kabartními výstupy, zcela zapadají do sebe a celkově tvoří velmi kompaktní celek.
Petr Čtvrtníček, Natália Drabiščáková, Igor Chmela

Jak již bylo naznačeno v úvodu, večer se má odehrát oslava penzionování nejzkušenějšího policisty a dlouholetého inventáře aneňáckého sboru komisaře Svrchníka. Vyšetřování vražd je pro jednotlivé policisty činností spíše okrajovou, ne-li přímo otravnou, a tedy zajištěním stop i pachatele nahlášené vraždy je pověřen čerrtvý přírůstek Jürgen Pavič. Ovšem až poté, co jsou naň navlíknuty památeční kalhoty, které se ve sboru dědí již po několikátou generaci. Zbytek sboru pak namísto výpomoci tomuto detektivnímu novici řeší problémy z osobního i veřejného života a nedílnou součástí popisu práce je též četba denního tisku. Vyšetřovaná vražda tak stojí zcela stranou a ostatně po celou hru ani není zřejmé, zda vůbec k nějaké vraždě došlo. To ostatně na konci hry potvrdí i odcházející Svrchník, jenž se několikrát prořekně se svým sadismem, nekrofilií, ale i tím, že si ty všechny úspěšně vyřešené vraždy z uplynulých čtyřiceti let, kdy byl vrah vždy řádně potrestán, vymyslel. Ovšem, byl by zklamán ten, kdo by si myslel, že tím snad konsternoval někoho ze svých kolegů. - Právě naopak.
Miloslav Mejzlík

Miloslav Mejzlík

Původní dramatický text Egona Tobiáše je velmi zapeklitý, skládá se z mnoha odkazů na vlastní ale i cizí hry. Humor je postaven na absurditě, slovních přesmyčkách ale i komolení vět. Hra též ve své podstatě postrádá děj a je postavena čistě na situačním gagu tak, že si lze představit nepřeberné množství způsobů s jakými lze tuto hru nešikovně uchopit a tím zcela rozbourat její velmi křehkou dramatikou strukturu. Režisér Jan Nebeský však není v inscenování díla Egona Tobiáše žádným nováčkem, naopak s Tobiášem rezonuje co do smyslu pro humor tak mnohovrstevnatou skladbu hry a Tobiášův text tak v inscenaci rozšiřuje o své vlastní symbolické odkazy.
Petr Čtvrtníček, Natália Drabiščáková

Petr Čtvrtníček, Natália Drabiščáková

Petr Čtvrtníček, Natália Drabiščáková, Magdaléna Sidonová, Lucie Trmíková