Tartuffe Games

Tartuffe Games

Tartuffe Games

Molière jednoznačně patří do úzkého okruhu autorů, jejichž dílo již po více než dvě staletí prakticky nikdy neslezlo ze světových divadelních jevišť a patří tak mezi úzký okruh nesmrtelných autorů, jejichž dílo stále vybízí k novým interpretacím tak, že Molièrovy hry neztratily nic ze své aktuálnosti a sarkasmu. Divadlo Na zábradlí uvedlo jedno z nejslavnějších Molièrových dramat Tartuffe s tím, že v režisér Jan Frič a dramaturgyně Lucie Ferenzová a Ivana Slámová se od původního textu, jenž se trefuje do kombinace lidské hlouposti, pokytectví, falešné morálky a pánbičkářství, odrazili k dramatických hrátkám, což ostatně i symbolizuje samotný název představení Tartuffe Games.
Tartuffe Games

Tartuffe Games

V inscenaci je kladen značný význam na jazyk, kdy je v libretu kombinována jak původní Molièrova verze ve francouzském originále, archaický překlad Emanuela Františka Züngela (1840–1894), nový překlad Vladimíra Mikeše, ale i dialogy, jež jsou vedeny v parafrázi brněnského hantecu. To vše je navíc umocněno pasážemi s citaci odrhovaček z repertoáru písničkáře Jana Nedvěda.
Tartuffe Games

Tartuffe Games

Původní zápletka ale zůstává zachována. - Bohatý maloměšťák Orgon bezmezně obdivuje bigotně věřícího žebráka Tartuffa, jehož si nejenom přivede k sobě domů, ale zasvětí mu i svou dceru Mariannu. Orgonově rodině se přirozeně nelíbí jak sám pokrytec Tartuffe tak zejména přízeň, kterou mu Orgon nabízí, a hledá každou záminku jak Tartuffa před Orgonem očernit. Není tedy divu, že když Orgonův syn Damis vyslechne Tartuffeho vyznání lásky Orgonově druhé manželce Elmíře, neváhá ani okamžik a vše Orgonovi vylíčí. Ten však nejenže nijak nezapochybuje o Tartuffeho čestnosti i náboženské askezi, ale Damise vyžene z domu a na Tartuffa přepíše veškerý svůj majetek. Nakonec však Orgon podlehne přemlouvání Elmíry a aby dokázel, že obvinění Tartuffeho jsou zcela nesmyslná, schová se do spacáku a vyslechne další Tartuffovo vyznání lásky. Poté Orgon přirozeně chce vyhnat Tartuffa z domu, ten jej však předejde a naopak celou rodinu vystěhuje. Původní Molièrova verze zde končí s tím, že zasáhne král, jenž Orgonovi vrátí jeho majetek a Tartuffa zavře do vězení, zatímco v Tartuffe Games je na rodinu uvalena exekuce, rodinné sídlo prodáno v dražbě, Tartuffe je sice nakrátko zatčen, ale poté zase propuštěn, a z Orgona a z jeho rodiny se stávají zaměstnanci hotelu.
Tartuffe Games

Tartuffe Games

Zcela záměrný pocit naprostého miš maše je dále podržen kombinací kostýmů, kdy jednotlivé postavy mají na hlavách variaci dobových bílých paruk a více méně současného civilního oblečení, zatímco Tartuffe a Orgon na sobě mají skautské uniformy a postavy provozního a soudního vykonavatele evokují styl oblékání podnikatelů z raných 90. let.
Tartuffe Games

Tartuffe Games

Hra navenek působí dojmem naprostého tvůrčího chaosu s kombinací prvoplánovitého humoru a mnoha vzájemně zcela neslučitelných námětů a spíše tak připomíná televizní estrádu. Ale zde se ukazuje vysoká úroveň divadla Na zábradlí, protože to, co by se kdekoliv jinde stalo nesrozumitelnou fraškou, zde do sebe vzájemně zapadá a v celkovém dojmu tak představení působí velmi uceleně a koncepčně. Ale ani sebelepší režie a dramaturgická koncepce by v této inscenaci neobstála bez výborného hereckého ztvárnění v čele s Pavlem Liškou v roli Tartuffa a Jiřího Ornesta v roli Orgona, jež dále doplňují rovněž vynikající Zdena Hadrbolcová v roli Orgonovy matky, Natália Drabiščáková jako Elmíra, Jaromír Nosek jako Damis, či Miloslav Mejzlík jako Kleantes.
Tartuffe Games

Tartuffe Games

Tartuffe Games

Tartuffe Games

Tartuffe Games

Tartuffe Games

Tartuffe Games
Autor: Molière
Režie: Jan Frič
Scéna: Nikola Tempír
Kostýmy: Iva Němcová
Dramaturgie: Lucie Ferenzová, Ivana Slámová
Hrají: Zdena Hadrbolcová – Paní Pernellová, matka Orgonova, Jiří Ornest – Orgon, manžel Elmíry, Natália Drabiščáková – Elmíra, druhá žena Orgonova, Jaromír Nosek – Damis, Orgonův syn z prvního manželství, Dana Marková – Marianna, Orgonova dcera z prvního manželství, Ladislav Hampl – Valér, Mariannin nápadník, Miloslav Mejzlík – Kleantes, Orgonův švagr, Pavel Liška – Tartuffe, pokrytec, Gabriela Pyšná – Dorina, Mariannina komorná, Vladimír Marek – Pan Loyal, soudní vykonavatel, Leoš Noha – Pan Ouředník, provozní, Jana Kozubková – Filipka, služka paní Pernellové
30. října 2009, Divadlo Na zábradlí v Praze.

1. Asanace - anotace.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 3 (1 hodnocení )