Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Ani stín podezření je v pořadí šestým filmem Alfreda Hitchcocka z hollywoodské části jeho kariéry, která se započala v roce 1940 snímkem Rebecca. Ani stín podezření je zařazován do žánru noir, ale nemá všechny jeho klasické znaky v čele s detektivní zápletkou, jež je v tomto snímku spíše okrajová. Jednoznačné pak není ani kritické příjetí filmu.
Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Film je postaven na poměrně prostoduché zápletce, kdy do malého kalifornského městečka Santa Rosa dorazí strýček Charlie, jenž je jak v rodině své sestry, tak v celém městečku, a to pro diváka z nepochopitelných důvodů, oslavován jako hrdina a velký světák. Ale jak divák brzy pochopí a s ním i hlavní hrdinka Charlie, se strýčkem není všechno v pořádku a jak se také brzy odhalí, strýček je sériovým vrahem osamělých vdov. Do městečka pak záhy za strýčkem dorazí i dvojice detektivů, kteří jej pronásledovali přes půl Ameriky, ale pro diváka opět z nepochopitelných důvodů strýčka nejen nezatknou ale ani jej nevyslechnou tak, že strýček se nejprve dvakrát pokusí zabít svou neteř a poté v ovacích rodiny i celého městečka zase odjíždí pryč s tím, že se mu v rozjíždějícím vlaku podaří neteř Charlie zadržet a hodlá ji za jízdy vyhodit z vlaku. Zde je však ve filmu střih a divák je poněkud zmatený happy endem v podobě strýčkova pohřbu, kdy si jeho temné tajemství nechává jak Charlie, tak detektiv Jack, jenž se do Charlie zamiloval, pouze pro sebe.
Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Ale zvláště ve Spojených Státech se na film pohlíží ve zcela jiném kritickém hodnocení a Ani stín podezření je jedním ze 600 snímků, které Národní filmový registr spravovaný americkým Kongresem označil za klíčové dílo americké kinematografie a proto jeho kopii uložil ve svém archivu, aby se tak uchoval pro všechny budoucí generace. - Jen mimochodem v tomto archivu, jenž byl založen v roce 1988, je uloženo dalších pět Hitchcockových filmů a to Pověstný muž (1946), Okno do dvora (1954), Vertigo (1958), Na sever severozápadní linkou (1959) a Psycho (1960).
Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Ale byť je film natočen velmi řemeslným způsobem a soustředí se výhradně na vyprávění svého poněkud naivního příběhu, je film spestřen několika vtipnými okamžiky zavánějícími britským humorem, kdy se například velmi suchopárný otec Joseph, jenž pracuje i žije jako bankovní úředník, rád oddává rozhovorům se svým kolegou o nejlepších způsobech provedení vraždy. Dalším znakem Hitchcockova smyslu pro humor je opakovaná ústřední melodie valčíku z operety Franze Lehára Veselá vdova.
Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Hlavní postavou filmu není, jak by se snad mohlo zdát, strýček Charlie, ale po něm pojmenovaná neteř Charlie, jež ve filmu projde částečnou katarzí a je-li na počátku filmu nedospělá dívenka, jež se zmítá mezi nudou a depresí a svého strýčka vyhlíží bezmála jako svého životního zachránce, na konci filmu, poté, co ze sebe dokázala setřást deziluzi a zklamání ze strýčka jakožto pokryteckého vraha, je z ní dospělá žena, milující i milovaná, žena, jež dokázala v souboji strýčka zabít, a žena, jež dokázala mlčet a nezranit tak svou matku, která svého mladšího bratra bezmezně milovala a obdivovala.
Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Alfred Hitchcock: Ani stín podezření

Bez zajímavosti jistě není, že Gordon McDonell napsal svůj román, který sloužil jako předloha k tomuto filmu, na základě skutečných vražd, jež proběhly ve 20. letech. Autor pak byl za tento námět i nominován na Oscara.
Shadow of the Doubt, Spojené státy americké 1943, 104 min.
režie: Alfred Hitchcock
námět: Gordon McDonell
scénář: Thornton Wilder, Sally Benson, Alma Reville
kamera: Joseph Valentine
hudba: Dimitri Tiomkin
Teresa Wright … Charlie Newton, Joseph Cotten … strýček Charlie, Macdonald Carey … detektiv Jack Graham, Henry Travers … Joseph Newton, Patricia Collinge … Emma Newtonová, Hume Cronyn … Herbie Hawkins, Wallace Ford … detektiv Fred Saunders, Edna May Wonacott … Ann Newtonová, Charles Bates … Roger Newton