Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Z velmi bohaté filmografie anglického režiséra Alfreda Hitchcocka jsou proslavené zejména jeho horory z 60.&nbp;let, kdy snímky à la Psycho (1960) a Ptáci (1963) patří mezi divácky nejoceňovanější snímky filmové historie. Z hlediska filmové kritiky je však více vyzdvihována jeho tvorba z let 50., konkrétně pak jeho psychologicky laděné filmy s detektivní zápletkou - Okno do dvora (1954), Na sever severozápadní linkou (1959), a zvláště pak Vertigo (1958), jež dle českých médií má být nejlepším filmem všech dob. - Skutečnost je však mnohem prozaičtější a Vertigo jakožto nejlepší film historie byl letos v červnu prohlášen britským filmovým měsíčníkem Sights and Sound, jež je z principu šovinisticky zaměřen na britskou filmovou scénu a neanglicky mluvené filmy ignoruje tak, že jeho žebříčky zveřejňované každých 10 let (počínaje rokem 1952) nelze brát jako reprezentativní názor. Ostatně, tak vysoké kvality Vertiga nereflektují ani další britské filmové žebříčky, natož pak žebříčky mezinárodní.
Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

V každém případě Vertigo, podobně jako například snímky Casablanca (1942) anebo Občan Kane, zraje jako víno (tedy alespoň z pohledu filmových žebříčků) a zatímco v době svého uvedení nezaznamenaly žádný velký úspěch ať již co do obliby diváků, tak co do výčtu filmových cen, dnes patří do pomyslné skupiny filmů, jež musí vidět každý, kdo se prohlašuje za filmového znalce. K prvnímu docenění Hitchcocka jakožto režiséra, jež umí mnohem více než jen točit populární filmy, došlo v druhé půli 50. let a to poněkud paradoxně ve Francii, kde mezi jeho fanoušky patřil mimo jiné režisér François Truffaut. Současné ocenění Vertiga pak má své prvopočátky v 80. letech, kdy bylo Vertigo nejprve v říjnu roku 1983 v obnovené premiéře uvedeno do kin a poté v říjnu 1984 i na videoketách. V roce 1989 pak Vertigo do svého archivu zařadila knihovna amerického kongresu a to jakožto film významných kulturních, historických a estetických kvalit.
Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Scénář k Vertigu vznikl na základě románu od dvojice francouzských autorů Pierre Boileau a Thomase Narcejaca Zpět z říše mrtvých z roku 1954 s tím, že Hitchcock o práva k zfilmování románu usiloval natolik, že svou společnost Paramount Pictures přesvědčil o nákupu práv ještě dříve, než byl román přeložen do angličtiny. - Důvod je celkem prozaický, Hitchcock usiloval již o práva k předchozímu románu z pera této dvojice Celle qui n'était plus, ty ale pro svůj film Les Diaboliques získal francouzský režisér Henri-Georges Clouzot. Přesto však nebyl vznik scénáře jednoduchou záležitostí a Hitchcock byl nakonec spokojen až s verzí scénáře, kterou pro něj na základě jeho poznámek vypracoval až v pořadí třetí scénárista Samuel A. Taylor, jenž děj příběhu přemístil z Paříže do San Francisca. Zajímavostí je, že v titulcích filmu je možné zahlédnout i jméno autora druhé verze scénáře Aleca Coppela, jehož scénář sice nebyl ve filmu použit ani z části, ale své jméno a honorář si nakonec posadil na základě svých protestů u asociace filmových scénáristů.
Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Ve filmu v hlavní roli s dvojicí postav Madeleine Elster a Judy Barton zazářila zejména pozdější filmová hvězda Kim Novak, která však roli získala jen shodou náhod a to proto, že Hitchcockova dvorní herečka Vera Miles byla v době natáčení těhotná. Avšak výkony herců obecně nejsou ve Vertigu tou nejsilnější stránkou a spíše naopak je lze z pohledu dnešního diváka označit za příliš statické a nevěrohodné. Podobně pak byla v souladu s tím, jak se filmovalo v 50. letech, drtivá většina scén natočena ve filmovém ateliéru, kdy do očí diváka bijí nedokonale provedené kulisy, předstírané jízdy autem s pozadím promítaným na filmové plátno i celková přesvětlenost, kdy film působí značně umělým dojmem.
Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Základní a krom Hitchcockovy režie, jež je však více než artefaktem skutečných kvalit spíše dána Hitchcockovým jménem a zejména pak aureolou, jež se kolem tohoto filmu traduje, je jedinou devizou filmu vlastní příběh, kdy bývalý policejní detektiv Scottie Ferguson, odhalí důmyslně vykonstruovanou vraždu manželky svého někdejšího spolužáka, jež byla i na základě Scottieho svědectví původně prohlášena za sebevraždu a to na základě mistrného výkonu dvojnice, jež před Scottiem zahraje úlohu duševně choré bytosti ovládané postavami ze záhrobí.
Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Alfred Hitchcock: Vertigo

Vertigo, Spojené státy americké 1958, 127 min.
režie: Alfred Hitchcock
předloha: Pierre Boileau a Thomas Narcejac (román Zpět z říše mrtvých)
scénář: Alec Coppel, Samuel A. Taylor
kamera: Robert Burks
hudba: Bernard Herrmann
Kim Novak … Madeleine Elster/Judy Barton, James Stewart … Scottie Ferguson, Barbara Bel Geddes … Midge, Tom Helmore … Gavin Elster, Henry Jones … koroner, Raymond Bailey … doktor, Ellen Corby … majitelka hotelu, Konstantin Shayne … Leibel, Lee Patrick … neznámá blondýnka, Paul Bryar … kapitán Hansen, Margaret Brayton … prodavačka, William Remick … předseda poroty, Sara Taft … jeptiška
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 5 (5 hlasů)

Článek “Alfred Hitchcock: Vertigo” One response

1. Od te doby mam zavrate :)