Damiano Damiani: Den sovy

Damiano Damiani: Den sovy

Damiano Damiani: Den sovy

Žánru tzv. mafiánskému filmu sice jednoznačně vévodí snímek Francise Forda Coppoly Kmotr z roku 1972, ale jako mnohem realističtější a vyzrálejší co do zpracování svého tématu se jeví počin Damiana Damianiho Den sovy z roku 1968 s excelentním hereckým obsazením v čele s Claudií Cardinale a Francem Nerem.
Damiano Damiani: Den sovy

Damiano Damiani: Den sovy

Damiano Damiani děj svého filmu umístil do malého sicilského městečka, kde je jednoho rána chladnokrevně zastřelen majitel stavební společnosti, který nejen že odmítl spolupracovat s „přáteli našich přátel“, ale navíc vyhrál státní zakázku na stavbu silnice zcela poctivým způsobem. Dokonce při stavbě nešidí na použitém materiálu a nestaví, jak je v kraji při obdobných zakázkách zvykem, tzv. ze slámy.
Damiano Damiani: Den sovy

Damiano Damiani: Den sovy

Bohužel, se na místo vraždy připletl manžel krásné Rosy Nicolosi v podání Claudie Cardinale tak, že již o něm nikdy nikdo neslyšel. Rosa je nyní uvržena v dilema, zda její muž žije, či byl mafií zavražděn. Tedy, zda se má stejně jako celé městečko držet přátel svých přátel anebo spolupracovat s charismatickým policejním kapitánem Bellodim, v podání Franca Nera, jež jako neapolský rodák není součástí žádných rodinných klanů a je rozhodnut případ vyřešit i za cenu zatýkání v jinak zcela nedotknutelných kruzích přátel našich přátel s pevnými politickými kontakty.
Damiano Damiani: Den sovy

Damiano Damiani: Den sovy

Krom úvodní vraždy se Damiani zcela vyhýbá násilí, přesto však dokáže svého diváka od počátku až do konce udržet v permanentním napětí tím, že divákovi předkládá zastrašené svědky a atmosféru naprosté beznaděje usvědčit vraha, jehož jméno je všem známo. Krom zmíněné Claudie Cardinale a Franca Nera filmu vévodí výborná kamera Tonina Delliho Colliho, potažmo hudba Giovanniho Fusca.
Il Giorno della civetta, Itálie / Francie 1968, 112 min.
námět: Leonardo Sciascia
režie: Damiano Damiani