Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Ve filmografii Federica Felliniho bývá snímek Darmošlapové z roku 1953 přehlížen či lépe tiše opomíjen jako duchovní předchůdce proslulého filmu Sladký je život, byť se vněm Fellini de facto odpoutal od neorealismu směrem k vlastnímu způsobu vyjádření, ale je i prvním Felliniho filmem, jenž vzbudil opravdu mezinárodní pozornost a věhlas.
Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Fellinimu rovněž bývá některými, řekněme méně zasvěcenými diváky, vytýkána absence děje, vývoje postav či prvoplánové vykreslení psychologie postav, což v případě Darmošlapů platí více než dvojnásob. Avšak Felliniho způsob vyjádření opravdu není jak o složitých konstrukcích hlavní zápletky, tak o nečekaných katarzích postav či překvapivém vyústění. Ne, to co dělá Felliniho neopakovatelným pojmem, který do značné míry ovlivnil celou světovou kinematografii, té české nevyjímaje, je skryto v mnoha podobenstvích, symbolech a metaforách, ale i dokonalé znalosti lidských archetypů, což je jako celek předkládáno v podobě silných emocí, které nenechají svého diváka na pokoji.
Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Film Darmošlapové lze charakterizovat jako Felliniho ohlédnutí se za atmosférou svého rodiště městečka Rimini, jež v neorealisticky kritickém vidění se sklonem k ironii vykresluje na pětici poněkud zestárlých mladíků, kteří sní o tom, že z městečka vypadnou, pryč, do velkého města, ale krom závěrečného nikým neočekávaného odjezdu Alberta, jim jejich způsob života bez životní náplně, bez vlastní hrdosti či dokonce charakteru, se zabíjením času na krku zestárlých a upracovaných rodičů, dokonale vyhovuje.
Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Federico Fellini: Darmošlapové

Partnerem při psaní scénáře je Fellinimu proslulý Ennio Flaiano, se kterým krom jiných Fellini spolupracoval například i na slavné Silnici. Z hereckého obsazení bude pro českého diváka jistě zajímavá předválečná filmová hvězda Lída Baarová.
I Vitelloni, Francie / Itálie, 1953 (103 min.)
Režie: Federico Fellini
Scénář: Federico Fellini, Ennio Flaiano
Hudba: Nino Rota
Hrají: Franco Interlenghi … Moraldo Rubini, Alberto Sordi… Alberto, Franco Fabrizi… Fausto Moretti, Leopoldo Trieste… Leopoldo Vannucci, Riccardo Fellini… Riccardo, Leonora Ruffo… Sandra Rubini (as Eleonora Ruffo), Jean Brochard… Il signore Francesco Moretti, padre di Fausto, Claude Farell… Olga, sorella di Alberto, Carlo Romano… Il signore Michele Curti, Enrico Viarisio… Il signore Rubini, padre di Moraldo e Sandra, Paola Borboni… La signora Rubini, madre di Moraldo e Sandra, Lída Baarová… La signora Giulia Curti, Arlette Sauvage… La sconosciuta del cinema, Vira Silenti… Gisella, la 'cinesina', Maja Nipora… Caterina, la soubrette
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4 (24 hlasů)