„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Jan Švankmajer: Don Šajn

Jan Švankmajer: Don Šajn

Jan Švankmajer: Don Šajn

Don Šajn bývá obvykle charakterizován jako nejdějovější film Jana Švankmajera, avšak připustíme-li Švankmajer není tak úplně zaměřen na vnější příběh jako na vnitřní pochody, niterné asociace ba fantazijní provokace, pak nám vyplývá, že Don Šajn, byť v něm nelze švankmajerovského ducha nevypozorovat, je v tvorbě Jana Švankmajera ojedinělým krokem stranou.
Jan Švankmajer: Don Šajn

Jan Švankmajer: Don Šajn

Použitou filmově-výtvarnou techniku s kombinací marionet a reálného prostředí si Švankmajer v minimalistické formě vyzkoušel již ve svém v pořadí čtvrtém filmu, Rakvičkárna, z roku 1966 a k dokonalosti dovedl ve fenomenálním snímku Lekce Faust v roce 1994, pro kterého je ostatně
Jan Švankmajer: Don Šajn

Jan Švankmajer: Don Šajn

Don Šajn předstupněm a je zajímavé oba snímky, jež vznikly v časovém rozestupu takřka čtvrt století, srovnat co do vývoje Švankmajerovy osobnosti, tak filmového tvůrce a vypravěče, nicméně je-li Švankankjerova interpretace Fausta v Lekci Faust převedena do zcela svébytné podoby, tak Don Šajn se, byť více méně, drží své
Jan Švankmajer: Don Šajn

Jan Švankmajer: Don Šajn

původní předlohy v jednom z nehranějších lidových představení 19. století a nebýt dalších prvků, ať již ve Františku Filipovském, kdy zejména jeho namluvení šaška je samo o sobě legendární, či v hudbě Zdeňka Lišky, byl by Don Šajn již po několika úvodních záběrech boha pustou nudou.
Don Šajn, Československo 1970, 31 min.
režie: Jan Švankmajer
scénář: Jan Švankmajer
kamera: Svatopluk Malý
hudba: Zdeněk Liška
výtvarník: Jan Švankmajer
mluví:
František Filipovský
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 5 (1 hodnocení )