Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Už jen suchá fakta hovořící o dvouletém natáčení a takřka desetileté přípravy, kdy byl scénář v 80.  letech původně vytvořen pro nerealizovaný projekt divadla Laterna Magika, ale i jméno svého stvořitele, scénáristy, výtvarníka a režiséra Jana Švankmajera, jenž jako jeden z mála, ne-li jako jediný současný český filmový tvůrce, vzbuzuje celosvětové uznání a respekt, dávají znát, že Lekce Faust svou kvalitou, zpracováním i významem vysoko překračuje nynější podprůměrnost české kinematografie, a jedná se o i ve světě zcela bezprecedentní projekt, jenž plynule navazuje na dřívější Švankmajerovo dílo.
Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer se pokusil o interpretaci starého Faustovského tématu s přímou inspirací jak v Faustovi Johanna Wolfganga Goetha z roku 1831 tak dramatika Christophera Marlowa Tragický příběh doktora Fausta z roku 1601 a „očištěn“ od pozdějších faustovských výkladů, posunul Faustův příběh do současnosti s novým sarkastickým podtextem, kdy se Faustem nestává romantický učenec, mající ve smyslu svého konání dobro celého světa, ale obyčejný a zcela náhodný člověk z ulice, který se Faustem stává proti své vůli jako hříčka osudu i vyšších mocností, kdy i přes svou počáteční neochotu hrát se mu úloha Fausta zalíbí a stává se loutkou v dramatu, ze kterého není cesty zpět.
Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Film se pro Švankmajera zcela typicky odehrává v několika rovinách počínaje tou „skutečnou“ v hlavní roli se zcela nepřekonatelným Petrem Čepkem, tak smíšenou s vedenými dřevěnými loutkami, ve kterém se mísí divadlo a externí kulisy, až po svět oživlých marionet, z nichž mnohé se objevily již ve dřívějších Švankmajerových počinech, tak, že celý film má silně surrealistický nádech bez jasného oddělení snů a reality.
Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Jan Švankmajer: Lekce Faust

Tragédie českého filmu se v plné nahotě nezobrazuje jen v přímém srovnání s kteroukoli složek Lekce Faust, ale i jeho nepochopení, ba nepřijetí, ze strany ostatních filmových tvůrců a kritiků, kdy si tento počin odnesl pouhé tři sošky Českého lva.
Lekce Faust, ČR 1993 (89 min)
Režie: Jan Švankmajer
Scénář: Jan Švankmajer