Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Edgar Allan Poe je bez jakýkoliv sporů jedním z nejznámějších a nejčtenějších autorů vůbec a je pozoruhodné, že jeho mistrovské ať již hororově, detektivně či fantaskně laděné náměty, zůstávají takřka nepovšimnuty ze strany filmového průmyslu, který mnohem méně nápadité předlohy dokázal natočit hned v několika pokračováních.
Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Nicméně asi ne nadarmo žádá mistrovské dílo minimálně originálností překypující talent a jedním z nemnoha filmařů, ale i výtvarníků, byť většinou je co do výtvarného ztvárnění Poe degradován na nejapně provedenou variaci Havrana, kteří dokázali Poea oživit, převléct do nového hávu a uvést na scénu v doposud nevídaném časoprostorovém kontextu, je Jan Švankmajer. (Nicméně k narážce na otrocké provedení, jež v souvislosti s dílem Poea zcela dominují upozorňuji na dřevoryty Josefa Váchala, jež v kombinaci s originálně podaným výkladem Havrana, převádí celou polemiku do ještě rozbouřenějších vod…)
Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Originalita, obrovská fantazie i pevné vedení příběhu zabraňují dalším interpretům, aby Poe zůstal Poem a současně se jeho interpretace nastala těžkopádnou a otrockou, což Jan Švankmajer vyřešil šalamounsky, kdy jeden z nejlepších a současně nejhůře převeditelných námětů, Zánik domu Usherů, co do dějové složky plně ponechal na Mistru, kdy Petr Čepek celou povídku předčítá ve zvukové stopě filmu, zatímco vizuální část je tvořena kulisami exteriérů i interiérů rozpadajícího se hrádku s hrou kamery, střihu a v dramatických částech i podkreslující výtvarnou prací z dílny Jana Švankmajera.
Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Jan Švankmajer: Zánik domu Usherů

Krom nesporných uměleckých kvalit i originality mají Švankmajerovy krátké filmy i úlohu kroniky, jež v několika desetiletích dokumentují Švankmajerův vývoj k celovečerním produktům, jež v kombinaci s nabytou zralostí a dokonalým zvládnutím řemeslné stránky vytvářejí úrodné podhoubí pro vznik filmů, jež se nijak neodchylují z vytyčeného vývoje a současně jsou přes svou originalitu i naprostý krok mimo jakoukoliv masovou filmovou zábavu přístupné pro relativně široké publikum.
Zánik domu Usherů, Československo 1980, 15 min.
námět: Edgar Allan Poe (Zánik domu Usherů)
režie: Jan Švankmajer