Jaroslav Mach: Klec pro dva

Jaroslav Mach: Klec pro dva

Jaroslav Mach: Klec pro dva

Režisér Jaroslav Mach debutoval v roce 1952 a to režií socialistické budovatelské agitky z pera „filmového milovníka“ Oldřicha Nového Slovo dělá ženu z roku 1952. A žánru laciných agitek zůstal věrný prakticky až do roku 1961, kdy socialistická propaganda od tohoto žánru de facto upustila, protože byl směšný již i pro ty nejhloupější diváky. Poté po několika intermezzech v podobě pohádek, krátko a středometrážních filmů a dokumentů v roce 1966 realizoval svůj vlastní detektivní scénář Nahá pastýřka. A protože byl film divácky úspěšný, realizoval v následujících letech ještě několik filmů, opět na základě vlastního scénáře, ze kterých do dnešního dne přežila jen hořká komedie Klec pro dva z roku 1967 a to ještě jen proto, že si v něm hlavní a pro roli zahrál Vladimír Menšík.
Jaroslav Mach: Klec pro dva

Jaroslav Mach: Klec pro dva

Čenda (Vladimír Menšík) je asi čtyřicetiletý osamělý mládenec, pracuje ve sběrných surovinách, kde balí sběrný papír do balíků, ale jinak žije jen pro svoji matku, jež trpí Alzheimerovou chorobou (Marie Rosůlková). Jediný s kým se kamarádí je podnájemník, herec Martin (Jaroslav Marvan), se kterým si po večerech hraje slovní hru na neobvykle znějící názvy železničních stanic anebo si lepí do sešitu obrázky cizích měst.
Jaroslav Mach: Klec pro dva

Jaroslav Mach: Klec pro dva

A tento každodenní stereotyp není narušen ani poté, co Čendova matka umírá. Ale jednoho dne sestoupí do Čendova podzemního skladu krásná Kristýna (Consuela Morávková), jež se zde chce schovat před údajně neznámými muži, kteří ji pronásledují. A Kristýna se Čendy drží až do večera, takže přespí, ve vší počestnosti, v jeho bytě, a přespí zde i několik dalších dnů. Není asi divu, že osamělý Čenda se do Kristýny zamiluje, dává ji dárky a vypadá to, že spolu navážou milostný vztah.
Ale jak divák již od počátku tuší, Kristína není nevinná dívka, ale u Čendy se schovává a to jak před svými zlodějskými kumpány tak před policií. - Kumpány (Pavel Landovský a Jiří Kodet) je nakonec vypátrána a pod nátlakem jim dovolí, aby vykradli Čendův byt. Ale Čenda je přistihne při činu a Kristýnu nejprve vyžene, ale poté ji odpustí a druhý den spolu vykonají romantický výlet za Prahu. Vše směřuje k romantickému konci, ale Kristýna se zalekne Čendových vážných úmyslů a zmizí beze slova tím, že se udá na policii.
Klec pro dva, Československo 1967, 86 min.
režie: Jaroslav Mach
scénář: Jiří Karásek, Jaroslav Mach
kamera: Josef Hanuš
hudba: Štěpán Lucký
Vladimír Menšík … Čenda, Consuela Morávková … Kristýna, Marie Rosůlková … matka, Jaroslav Marvan … Martin, Bohuš Záhorský … Müller, Jaroslava Obermaierová … Julina, Jan Skopeček … parťák, Pavel Landovský … mladík, Jiří Kodet … mladík