Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek svou kariéru začal jako režisér 19 dílů televizního seriálu Redakce, který produkovala a na svých obrazovkách v letech 2004 až 2006 uvedla televizní stanice Nova. Tato stanice mu věřila natolik, že mu jakožto producent v roce 2006 svěřila i režii filmu na motivy stejnojmenné novely Michala Viewegha Účastníci zájezdu, který do kin, poněkud překvapivě, protože se jednalo o Vejdělkův vůbec první celovečerní film, přitáhl takřka 800 tisíc diváků. Účastníci zájezdu byl snímek zaměřený na konzumního diváka a poté, co Vejdělek v roce 2007 natočil dva snímky Václav a ROMing, jež byly co do estetické úrovně obratem o 180° a jako režisér v nich naznačoval nemalé umělecké ambice, čekalo se, že Vejdělek by se mohl stát personou primerou českého filmu, který má šanci se prosadit i u zahraničního diváka. Ten ale v roce 2010 respektive 2011 do kin uvedl dvojici snímků Ženy v pokušení a Muži v naději, kterými se etabloval jako tvůrce lascivních komedií, které však do kin přitáhly 1,2 miliónu a druhý film pak jen 850 tisíc dicáků, čímž se staly nejnavštěvovanějšími filmy posledních dvou dekád, respektive co do komerčního úspechu nejvíce vydělávajícími snímky historie české kinematografie.
Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Film Ženy v pokušení byl obecně přijímán jako komedie, která v intencích české mentality reagovala na ženskou emancipaci ve formě, v jaké je nám českým divákům sdělována zejména prostřednictvím amerických televizních seriáků - konkrétně pak u ženského publika veleoblíbeném Sexu ve městě. Muži v naději pak na toto téma volně navazují v podobě emancipace mužské, ovšem opět zabalené do hávu lidově nenáročné komedie bez hlubší zápletky či nosného příběhu. A byly-li Ženy v pokušení komedií v prvé řadě určené pro ženské publikum, potom u Mužů v naději se bylo možné nějčastěji setkat s přívlastkem šovinistický (v poněkud nepřesném slovním významu mužského macho, nikoliv v původním smyslu tohoto slova jakožto nacionalistického), oba snímky však krom Vějdělka jakožto režiséra, scénáristy i producenta, spojuje i oslava frivolnosti, sexuální nevázanosti a v podstatě i oslava povrchnosti s absencí jakýchkoliv hodnot.
Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Ženy v pokušení byly pro svůj námět do jisté míry odvážné a průkopnické, kdy přesto že seriál Sex ve městě trhal rekordy divácké sledovanosti, nelze říci, že by čeští diváci a divačky měli stejný pohled na mužskou a ženskou záletnost, naopak zde přetrvává značná názorová konzervativnost a nevěrné manželce a nevěrnému manželovi je měřeno různými metry. A tento konzervativní pohled, kdy záletný muž je chlapák, jeho manželka slepice, či děvka, je-li sama nevěrná, zase naplňují Muži v naději.
Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Co se týče pomyslného boje mezi pohlavími, Vejdělek tak dává i rozdává oběma stranám stejně a celkem oprávněně bývají oba filmy pokládány za volně propojené. Avšak co bylo možné u Žen v pokušení brát jako novátorský příspěvek, kterým se dal omluvit chatrný příběh a ne vždy hodnověrné herecké výkony, to už u Mužů v naději nějakým novátorstvím omlouvat nelze. A neoriginální, nenápaditý a křečovitý příběh tak nudí doslova od začátku do konce a jediný okamžik, který osvěžil divákovu pozornost - konkrétně scéna, kdy si Šarlota sledována zástupy mužských očí sundá kalhotky a udělá si z nich čelenku - proběhl hned na začátku.
Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Vejdělek ve filmu rovněž vsadil na provařené herecké obsazení v čele s Bolkem Polívkou, jenž byl evidentně po dobu celého natáčení lehce pod parou, neustále přehrávající a patetickou Simonou Stašovou, a konečně Jiřím Macháčkem, který prostě hrál to, co vždycky, kdy není možné od sebe odlišit jeho jednotlivé role. Ocenit tak snad lze jen obsazení maďarsko-slovenské herečky Vici Kerekes v roli sexuálně provokující Šarloty, která sice neoslnila nějakým mimořádným hereckým výkonem, ale byla neokoukaná a proto i autentická.
Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Jiří Vejdělek: Muži v naději

Suma sumárum není ve filmu vlastně co hodnotit, kdy blbý příběh je evidentně určen pro nenáročné publikum, u kterého Vejdělek uspěl jako suveréně nejnavštěvovanější snímek roku. Pro zajímavost proto uvádím skóre jednotlivých Vejdělkových filmů co do úspěchu diváckého i finančního:
Rok uvedeníNázev snímkuPočet divákůTržby v miliónech KčPořadí v celkové návštěvnosti kin
2011Muži v naději852 tisíc941.
2010Ženy v pokušení1,232 miliónů1241.