Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami deště

Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami deště

Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami deště

Poetický film Karla Kachyni Lásky mezi kapkami deště je nostalgickou reminiscencí na období První republiky. Děj je umístěn do dělnického Žižkova s kulisami pavlačového domu, žižkovských továren, ale i typicky žižkovských pajzlů. Film se vyznačuje realistickou atmosférou, ale leitmotiv příběhu je skryt v podobenství Adama a Evy a jejich vyhnání z ráje - mladí milenci Kajda a Pája mohou libovolně docházet do nádherné zahrady sececní vily, mohou jíst ovoce ze všech stromů, ale nesmí sníst ani zrníčko hroznového vína. - Ale Páju svede Kajdův starší bratr Pepan, Pája utrhne hrozny a je tak navěky vyhnána nejen z rajské zahrady, ale symbolicky tak končí i její první platonická láska ještě téhož věčera ji Pepan svede v hodinovém hotelu a krátce poté je i otcem vyhozena z domu.
Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami deště

Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami deště

Parafráze biblického prvního hříchu ale působí poněkud pateticky a snižuje tak celkový dojem, jež dává vzpomenout na Kachyňovy nejlepší filmy nesoucí se na Československé nové filmové vlně, jako jsou Kočár do vídně (1966) či Ucho (1970). Příběh, potažmo vypravěč, je sice soustředěnen na postavu dospívajícího Kajdy, který je zmítán mezi láskou k Páje a k bratrovi, jenž mu Páju zcela bezostyšně přebere. Divákovu pozornost na sebe ale nejvíce strhává Vladimír Menšík, který v postavě zkrachovalého ševce Vincence Bursíka vytvořil jednu ze svých nejlepších rolí a svým výkonem nejen zcela zastiňuje další zúčastněné herce v čele Rudolfem Hrušínským a Miroslavem Macháčkem, ale do vyšších kvalitativních sfér povyšuje i celý film.
Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami deště

Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami deště

Scénář pochází z pera Vladimíra Kaliny a Jana Otčenáška a má ty nejlepší řemeslné kvality, jen nebýt onoho příliš násilně protlačeného podobenství zemského ráje. - Příběh má i tak mnoho dalších rovin, ve kterých se střídá surová realita s životní groteskou. Humorné epizody mají vždy realistický základ a vtip pramení z obrovské životní vitality starého Bursíka, který ač zkrachoval jako švec a živnostník, který to natře Baťovi, v jeho bytě si podávají ruce exekutoři, je donucen krást a je všem včetně vlastních dětí pouze pro smích, má nezvolnou vůli a hlad po životě, ve kterém jsou deprese či alkoholové opojení jen pomíjivými okamžiky.
Lásky mezi kapkami deště, Československo, 1979, 126 minut
Režie: Karel Kachyňa
Námět: Jan Otčenášek, Vladimír Kalina
Scénář: Jan Otčenášek, Vladimír Kalina, Karel Kachyňa
Kamera: Jan Čuřík
Hudba: Luboš Fišer
Kostýmy: Svata Sophová
Vladimír Menšík … Vincenc Bursík, švec, Lukáš Vaculík … Kajda Bursík, Jan Hrušínský … Pepan Bursík, Zlata Adamovská … Věra Bursíková, Tereza Pokorná … Pája, Rudolf Hrušínský … lékárník-šmírák, David Vlček … Pepan Bursík - kluk, Michal Dlouhý … Kajda Bursík - kluk
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 5 (5 hlasů)

Článek “Karel Kachyňa: Lásky mezi kapkami deště” One response

1. Hledání