Krzysztof Kieślowski: Krátký film o lásce

V depresivních kulisách šedivého panelákového sídliště se Krzysztofu Kieślowskému podařilo rozpoutat jeden z nejuhrančivějších a současně i nejoriginálnějších filmových příběhů lásky. To vše na pozadí šestého přikázání biblického Desatera „Nesesmilníš“ (Ex 20, 14) neboli rozšířené verze šesté části původního televizního seriálu Dekalog natočeného v roce 1988 pro polskou televizi.

Osobnost Krzysztofa Kieślowského dalece překračuje rozměr filmového plátna, kdy jeho postoj jakožto předního představitele polského „filmu morálního neklidu“ lze směle dát do opozice k postoji tehdejších „kulturních pracovníků“ v Československu. A odtud pramení i obrovská vnitřní síla Krátkého filmu o lásce, kdy Kieślowski na jedné straně diváka šokuje naprostou otevřeností v naturalistickém pojetí bez náznaku citů a sentimentu, což je navíc podkreslováno jak voyeurismem hlavního hrdiny Tomka, tak de facto negativním ztvárnění všech zúčastněných postav, a současně jej od prvních okamžiků nenápadně vpravuje do širšího významového kontextu, kterým je, jak se alespoň zdá, zcela nenaplnitelná touha po lásce, v širším významu po zákonu a bohu.

Svou velkou roli si ve filmu zahrál Olaf Lubaszenko v roli Tomka; dalším aspektem, proč je Krátký film o lásce takovým fenoménem je kamera Witolda Adamka, kdy zvláště dlouhé záběry, ve kterých Tomek pozoruje v protějším okně Magdu a její milence, patří do filmové učebnice.

Jediné nad čím zůstává hlava stát, je obrovský talent i potažmo lidská moudrost, se kterými Krzysztof Kieślowski dokázal během jednoho roku natočit původních deset televizních seriálových dílů a poté navíc dva z nich, páté (Krátký film o zabíjení) a šesté přikázání (Krátký filmu o lásce), rozšířit do verze, jež celosvětově získaly celou řadu filmových ocenění, krom jiného i přívlastek nejlepšího evropského filmu roku 1988.
Krótki film o miłości, Polsko 1988 (83 min)
Režie: Krzysztof Kieślowski
Scénář: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz
Kamera: Witold Adamek
Hudba: Zbigniew Preisner
Hrají: Grazyna Szapolowská (Magda), Olaf Lubaszenko (Tomek), Stefania Iwinska (domácí), Piotr Machalica (Roman), Artur Barcis (mladý muž), Stanislaw Gawlik (pošťák), Miroslawa Chojnacka, Tomasz Gradowski, Rafal Imbro, Krzysztof Koperski, Jaroslawa Michalewska, Jan Piechocinski, Malgorzata Poniatowska, E. Rozniatowska, Emilia Ziólkowska