„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Láska je láska

Láska je láska

Láska je láska

Ve filmu Láska je láska opět ožil asi jen pro český film typický fenomén laskavé komedie, který se vyznačuje sázkou na nenáročné téma, podbízející se humor, moralizující podtext, prověřené herecké tváře, absence momentu překvapení a cílovou diváckou skupinu někde nad padesáti roky. - To vše v režii spolehlivého Milana Cieslara, jenž se v souladu s hlavním pravidlem „laskavých komedií“ hlavně svého diváka nešokovat a nezavádět jej mimo jeho známé vody, nikdy nepouští do žádných experimentů. Potažmo v produkci Kamila Kožíška, který má na svém producentském kontě filmové skvosty à la Veni Vidi Vici, Panic je nanic či Prachy dělaj člověka.
Láska je láska

Láska je láska

Podtext „komedie, která Vás zahřeje“ je téma lásky, která kvete v každém věku, ba kvete i napříč barvami pleti i sexuální orientací. - Ústřední postava Vlastimila Kaláta v podání ve velmi dominantního Petra Nárožného se zamiluje do své někdejší spolužačky na gymnáziu, nyní pěstitelky marihuany, Libušky Nové, kterou hraje Eliška Balzerová. - To že spolužačka Balzerová je o dvanáct let mladší než Nárožný asi nevadí s tím, že všichni lidi nad šedesát stejně vypadají stejně. Další dvojicí je Kalátova nevidomá vnučka Maruška, jež se zamiluje do pro svůj etnický cikánský původ všemi opovrhovaného Marka, který Marušce namluví, že je blonďák a studuje vysokou hotelovou školu, zatímco umývá nádobí v restauraci, kam Maruška chodí hrát na klavír. Tuto ústřední čtveřici pak doplňují Kalátovy sousedi Fuksovi, kterým vládne neohrožená a neukojená sufražetka v podání Simony Stašové, odstrkovaný otec (Ondřej Vetchý) a syn Honza, u kterého se provalila homosexuální orientace. - Z Honzova „problému“ se pak ve scénáři stane nejčastější zdroj gagů, kdy matka bere synovu homosexualitu za osobní pohanu, kterou dává za vinu slabému otci, a rozhodne se proto synovou zálibu v mužích zlomit tím, že mu kupuje heterosexuální erotické časopisy, vodí jej do nevěstince či mu dohazuje takřka o deset let starší dceru své kamarádky.
Láska je láska

Láska je láska

Ale aby byla komedie laskavá, musí být i malinko smutná, což je v této komedii ztvárněno jednak úmrtím starého Kaláta a jednak nedorozuměním mezi Markem a Maruškou, kdy Marek odjíždí pracovat do Velké Británie, ale Maruška posléze zjistí, že je s ním těhotná. Vše ale zachrání kavalír Honza, který se s ní nejen ožení, ale i přede všemi unese fakt, že narozené dítě je tmavé pleti.
Láska je láska

Láska je láska

Film jako takový si nezaslouží žádnou pozornost. Scénář, režie i herecké provedení nijak nijak nevybočují z televizního formátu, kam by měl být tento film, namísto do kin, přednostně určen. Co je však pozoruhodné je technické provedení, kdy zejména kamera Marka Jíchy má pro tento žánr extrémně slabého a levného filmu vynikající kvality, jež dalece překračuje průměr. - A právě díky Markovi Jíchovi snímek Láska je láska získal své jediné filmové ocenění a to od Asociace českých kameramanů za vynikající kameramanské filmové dílo.
Láska je láska, Česká republika 2012, 105 min.
režie: Milan Cieslar
námět: Martin Horský
scénář: Martin Horský, Milan Cieslar
kamera: Marek Jícha
hrají:
Aneta Krejčíková … Maruška Kalátová, Petr Nárožný … Vlastimil Kalát, Eliška Balzerová … Libuška Nová, Maciej Cymorek … Marek, Simona Stašová … Zdena Fuksová, Ondřej Vetchý … Karel Fuks, Petr Vančura … Honza Fuks, Rudolf Hrušínský … pan Jehlička
Zatím nikdo nehlasoval