Lužinova obrana

Lužinova obrana

Lužinova obrana

Je jistým klišé tvrdit, že značná část světové literatury je zkrátka a dobře nepřevoditelná do filmové podoby. V případě Lužinovy obrany Vladimíra Nabokova pak nizozemská režisérka Marleen Gorrisová sáhla po látce, jež je vzhledem ke svému psychologickému a emotivnímu náboji, zcela neinterpretovatelná, ba Nabokov v Lužinově obraně dosáhl maxima, kam až lze v popisu lidské psýché zajít. Gorrisové rozhodnutí pustit se do zfilmování této přetěžké látky tedy apriori vyvolává asociace neúspěchu a krachu.
Lužinova obrana

Lužinova obrana

Ovšem právě s vědomím nedostižitelnosti geniality tohoto Nabokovova díla, režisérka Marleen Gorrisová a scénárista Peter Berry původní dílo omezili na zápletku šachové turnaje: Takřka až na archetypální dřeň zjednodušili hlavní postavu Lužina tak, že se z něj v tomto filmovém pojetí stal tichý blázen; a děj
Lužinova obrana

Lužinova obrana

takřka celého snímku umístili do luxusního italského hotelu tak, že z původního Nabokovova díla prakticky nezůstal kámen na kameni, avšak pro neznalé originální předlohy vznikl snímek nevšedních psychologických a emotivních kvalit. To vše ruku v ruce s velmi autentickými hereckými výkony Johna Turturra v roli Lužina a Emily Watsonové jako Natalie, jež dávala zavzpomínat na svou nesmrtelnou roli ve snímku Larse von Triera Prolomit vlny.
The Luzhin Defence, Velká Británie / Francie 2000, 112 min.
námět: Vladimír Nabokov: Lužinova obrana
režie: Marleen Gorrisová
scénář: Peter Berry
hudba: Alexandre Desplat. Klavírní sólo: Simon Chamberlain. Valčík č. 2
kamera: Bernard Lutic
John Turturro (Lužin), Emily Watsonová (Natalie), Geraldine Jamesová (Nataliina matka), Stuart Wilson (Valentinov), Christopher Thompson (Stassard), Fabio Sartor (Turati), Peter Blythe (Ilja), Orla Bradyová (Anna), Mark Tandy, Kelly Hunterová (Lužinovi rodiče), Alexander Hunting (malý Lužin), Alfredo Pea, Fabio Pasquini (organizátoři mistrovství), Luigi Petrucci (Santucci), Carlo Greco (ředitel hotelu), Massimo Sarchielli (krejčí).