Michelangelo Antonioni: Pátrání po jedné ženě

09. Leden 2009

Po sérii filmů Dobrodružství, Noc, Zatmění, Červená pustina z první poloviny 60. let se Michelangelo Antonioni z filmového samouka etabloval na jednoho z nejvýznamnějších světových režisérů. Svůj um pak potvrdil i ve svém mezinárodně nejuznávanějším snímku Zvětšenina natočeném v roce 1966 již v britské produkci. Nicméně po Zvětšenině přichází třicetileté období, jež lze v lepším případě nazvat tvůrčí krizí, v případě horším pak totálním uměleckým úpadkem.
A právě do toho temného období spadá i snímek Pátrání po jedné ženě (na DVD společnosti Levné knihy uvedeno pod doslovným překladem Identifikace ženy) z roku 1982, jenž snad ani tolik nepobouří velmi chatrně vystavěným příběhem jako spíše opravdu mizernou režií, střihem a scénářem, to vše z rukou mistra Antonioniho tak, že celý snímek v podstatě postrádá hlubší smysl, sdělení i pointu. Ba, nelze se nevyvarovat silného pocitu vykrádání sebe sama jak v Zvětšenině tak v tetralogii citů. Určitým ambivalentním vrcholem snímku jsou poměrně hojné erotické scény, pro změnu silně připomínající tvorbu Piera Pasoliniho, ovšem v té nejantipoetičtější podobě s chladným přístupem tvůrců „XXX“ kategorie.
Pátrání po jedné ženě v mnoha rovinách evokuje Antonioniho snímek Za mraky z roku 1995, který lze vzhledem k paralele ústředního příběhu - režisér hledá herečku pro hlavní roli ve svém filmu versus režisér hledá námět pro svůj příští film - položit za určitý reparát, byť prošel jen s odřenýma ušima s výpomocí celé řady hereckých es.
Identificazione di una donna, Itálie / Francie, 1982, (130 min)
Režie: Michelangelo Antonioni
Námět: Michelangelo Antonioni
Scénář: Michelangelo Antonioni, Gérard Brach
Hudba: John Foxx
Kamera: Carlo Di Palma
Hrají: Tomas Milian … Niccolo, Daniela Silverio … Mavi, Christine Boisson … Ida, Lara Wendel … dívka u na plaveckém bazéně, Veronica Lazar … Carla, Enrica Antonioni … Nadia (jako Enrica Fico), Sandra Monteleoni … sestra Mavi, Marcel Bozzuffi … Mario, Gianpaolo Saccarola … gorila, Arianna De Rosa … přítelkyně Mavi, Alessandro Ruspoli … otec Mavi, Itaco Nardulli … Lucio