Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Španělský režisér a filmový tvůrce Pedro Almodóvar dosáhl svého vrcholu v roce 1999, kdy byl jeho autorský snímek Vše o mé matce oceněn Oscarem za nejlepší cizojazyčný film. Od té doby natočil další pětici celovečerních snímků, kterým se dostalo značného mezinárodního uznání a sám Almodóvar je tak dlouhodobě považován za jednoho z nejúspěšnějších nehollywoodských tvůrců. Přesto ale Almodóvar, jenž se v 90. letech 20. století proslavil zejména tím, že dokázal v přijatelné formě naservírovat masovému publiku trans-homo-bizarr sexuálně obskurní témata a to aniž by svého diváka šokoval, či sám sebe odsunul do oblasti undergroundu.
Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Ve svých vrcholných snímcích Na dno vášně (1997), Vše o mé matce (1999) a Mluv s ní (2002) však Almodóvar vyčerpal vše, co mohl svému publiku ještě říci. Ve všech svých pozdějších snímcích - Špatná výchova (2004), Volver (2006), Rozervaná objetí (2009) či Kůže, kterou nosím (2011) - již pouze opakuje dávno vyčpělá témata, která se ale snaží oživit stále se stupňujícími dávkami melodramatu ale i komplikovanějšími příběhy. Jeho snímky obecně také trpí velmi mizernou prací s kamerou, kdy Almodóvar zcela zásadně točí ve stále stejném umělém světle a opakujícími se postupy bez špetky invence. A tak v celkovém hodnocení se nelze nevyhnout konstatování, že jeho produkty co do originality svého námětu, technického zpracování i hereckých výkonů stále více připomínají kinematografii jihoamerickou, konkrétně pak žánr telenovel.
Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

A plně v intencích nepůvodních klišé se nese i snímek Rozervaná objetí z roku 2009, který v retrospektivě vypráví příběh úspěšného španělského režiséra Ernesta (v podání Rubéna Ochandiana), jenž se v průběhu natáčení zamiluje do herečky Leny (Penélope Cruz). Leč Lena je milenkou nesmiřitelného podnikatele Ernesta Martela, který je rovněž producentem. V komplikované zápletce, kdy Martelův syn natáčí štáb i zákulisí vznikajícího filmu a Martel s odčítačkou ze rtů poté dešifruje soukromé rozhovory mezi Lenou a Ernestem, tento románek odhalí.
Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Více než sedmdesátiletý vetchý stařec Martel poté Lenu zmlátí tak, že Lena a Ernesto ve strachu utečou a to ještě před dokončením filmu. Martel poté, aby se pomstil, film sám sestříhá a uvede do kin s tím, že ve filmu použije jen nepodařené záběry. Za ne zcela jasných okolností poté Lena umírá při autonehodě, Ernesto oslepne a v rámci vnitřní katarze si změní jméno na Ray X a dále se živí jako scénárista. K vyvrcholení filmu dochází poté, co se Ernesto dozví, že autonehoda byla pouze nešťastná náhoda a ne vražda, jak se více než deset let domníval, a rozhodne se dotočit nedokončený film.
Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí

Los abrazos rotos, Španělsko / Velká Británie 2009, 128 min.
režie: Pedro Almodóvar
scénář: Pedro Almodóvar
kamera: Rodrigo Prieto
hudba: Alberto Iglesias
kostýmy: Sonia Grande
Penélope Cruz … Lena River, Rubén Ochandiano … Ray X/Ernesto, Ángela Molina … Lenina matka, Lola Dueñas … odečítačka ze rtů, Blanca Portillo … Judit García, Rossy De Palma … Julieta, Lluís Homar … Mateo Blanco / Harry Caine, Carmen Machi … Chon, José Luis Gómez … Ernesto Martel

1. Pedro Almodóvar - filmografie.

Článek “Pedro Almodóvar: Rozervaná objetí” One response

1. Obětí ?