Robert Sedláček: Největší z Čechů

22. Listopad 2011
Největší z Čechů

Největší z Čechů

Robert Sedláček je absolventem dokumentární tvorby na pražské FAMU a k dnešnímu dni natočil necelou dvacítku dokumentárních filmů. - Z nich největší mediální ohlas rozruch vzbudil dokument z roku 2007 Miloš Zeman – nekrolog politika a oslava Vysočiny. V roce 2006 však Sedláček sběhl z oblasti dokumentu k celovečernímu hranému filmu a úspěšně debutoval snímkem Pravidla lži, který vzbudil jak značný zájem diváků, tak úspěšně zabodoval u filmové kritiky, kdy si odnesl všechna významná česká filmová ocenění.
Největší z Čechů

Největší z Čechů

Dalším celovečerním snímkem Sedláček navázal v roce 2009, kdy natočil zatím svůj kvalitativně nejlepší snímek, černou komedii Muži v říji, který však propadl na malém zájmu diváků ale i mizivých ohlasů recenzentů a kritiků. Hned v roce následujícím pak navázal nízkorozpočtovým dílkem Největší z Čechů, ve kterém se pokusil o parafrázi hraného dokumentu, či spíše filmu, který se tváří jako dokument. Před několika týdny pak měl svou premiéru jeho zatím poslední snímek Rodina je základ státu a Sedláček tak patří mezi vůbec nejúspěšnější české režiséry posledních let, tedy alespoň co do počtu snímků, které se mu přes komplikované ekonomické podmínky, jež současné české kinematografii panují, podařilo natočit.
Největší z Čechů

Největší z Čechů

A jedním z ústředních témat filmu Největší z Čechů je právě fenomén vzniku celovečerního filmu - snímek začíná před filmovou komisí, kdy se producentka, v podání Simony Babčákové, a režisér, kdy alter ego samotného Sedláčka hraje Jaroslav Plesl, snaží získat grant na vznik díla o někdejším ministrovi a místopředsedovi vlády Jiřím Čuňkovi, známém to xenofobovi a populistovi. Grant nezískají, ale tvůrcům jsou nabídnuty štědré finanční podmínky, pokud natočí dokumentární film o českých rekordmanech, které sdružuje agentura Dobrý den z Pelhřimova s tím, že film bude sponzorovat místní pivovar.
Největší z Čechů

Největší z Čechů

Na pozadí natáčení osobností rekordmanů v těch nejabsurdnějších disciplínách, kdy jednotliví rekordmani představují nejrůznější archetypy současných příslušníků českého národa, pak Sedláček sleduje především členy filmového štábu, ve kterém si každý svým osobitým způsobem řeší svůj vnitřní problém. - Režisér své neuznání jakožto uměleckého tvůrce; producentka svou ženskost; kameraman, v podání Jiřího Vyorálka, dítě, které jeho žena očekává s jiným mužem; a konečně zvukařka v podání Johany Švarcové své sebevědomí.
Největší z Čechů

Největší z Čechů

Absurdní námět, kdy fiktivní režisér neví a ani se nesnaží přijít na to, co vlastně točí, zda reklamu či dokument, je korunován v závěru, kdy poté, co sponzorský pivovar odstoupí od smlouvy, tvůrci opět stanou před grantovou komisí s žádostí o dotočení snímku jakožto parafráze současné české společnosti.
Největší z Čechů

Největší z Čechů

Největší z Čechů

Největší z Čechů

Největší z Čechů (Česká republika, 2010, 100 min.)
Režie: Robert Sedláček
Scenář: Robert Sedláček
Kamera: Petr Koblovský
Hudba: Tomáš Kympl
Johana Švarcová, Jiří Vyorálek, Jaroslav Plesl, Simona Babčáková
Albert Babčák, Igor Bareš, Michal Bumbálek, Pavel Göbl, Igor Chmela, Jana Janěková ml., Václav Jaroš, Petr Koblovský, Robert Mikluš, Martin Myšička, Matouš Outrata, David Švehlík, Marek Taclík, Jan Vágner