Robert Sedláček: Muži v říji

02. Prosinec 2011
Robert Sedláček: Muži v říji

Robert Sedláček: Muži v říji

Robert Sedláček se po svém absolutoriu vrhl do světa filmových dokumentů, vesměs s produkcí České televize, a v průběhu let se zaměřil na ústřední téma politiky a zejména fenoménu českých politiků - legendární jsou jeho dokumenty Cesta k moci (2006), Miloš Zeman - nekrolog politika a oslava Vysočiny (2007) a V hlavní roli Gustáv Husák (2008). V roce 2006 pak jako střela vznikl i do kategorie celovečerních filmů a během pěti následujících let dokázal do kin uvést hned čtveřici svých čistě autorských filmů - Pravidla lži (2006), Muži v říji (2009), Největší z Čechů (2010) a Rodina je základ státu (2011).
Robert Sedláček: Muži v říji

Robert Sedláček: Muži v říji

Největší úspěch sice zaznamenal jeho celovečerní debut, ale co do kvality v jeho filmografii vyniká satirická komediální hříčka s inspirací ve snímku Hoří má panenko Miloše Formana, Muži v říji, se skvěle a především naprosto originálně napsaným scénářem s mnoha paralelními příběhy hned několika ústředních postav.
Robert Sedláček: Muži v říji

Robert Sedláček: Muži v říji

Pro Sedláčkovy absurdně-politicky motivované dokumenty bývá film nejčastěji zmiňován jako reakce na atmosféru, jež panuje na české celostátní ale i komunální politice, kterou Sedláček nejšířeji vystihl v dokumentu Cesta k moci z předvolební kampaně v roce 2006. Skutečný námět ale i poselství jsou však mnohem širší - počínaje leitmotivem je nimrodské Mistrovství Evropy ve vábení zvěře, přes geniální postižení atmosféry ale i archetypů obyvatel zapadlé moravské vesničky, až právě po parafrázi představitelů politické moci. Politický přesah však ve filmu hraje jen okrajovou roli a to, že se pro mnohé recenzenty stal tématem ústředím, je způsobeno geniálním hereckým ztvárněním vedlejší postavy premiéra v podání Igora Bareše.
Robert Sedláček: Muži v říji

Robert Sedláček: Muži v říji

V prvé řadě jsou Muži v říji autorským počinem Roberta Sedláčka (do spoluautorství ale významně zasáhl i Martin Trnavský, ve filmu v roli otloukaného Reného), jenž při natáčení filmu evidentně vládl železnou rukou a nedovolil zúčastněným hercům, z nichž především Pavel Zedníček a Jiří Lábus rádi sklouzávají ke kabaretnímu pojetí svých postav, aby propracovaný a postupně rozvíjený příběh nestrhli do podoby lascivní komedie.
Robert Sedláček: Muži v říji

Robert Sedláček: Muži v říji

Robert Sedláček: Muži v říji

Robert Sedláček: Muži v říji

Muži v říji (Česká republika, 2009, 120 min.)
Režie: Robert Sedláček
Scenář: Robert Sedláček
Kamera: Petr Koblovský
Franta … Jaroslav Plesl, Eva … Eva Vrbková, René … Martin Trnavský, Jarda Hanák … Jaromír Hanzlík, Pavla … Marta Vančurová, Starosta Hanáček … Pavel Zedníček, Čestmír Weiss … Jaromír Dulava, Ministr zemědělství … Jiří Lábus, Premiér ČR … Igor Bareš, Mistr učitel … Martin Huba
Igor Chmela, David Novotný, Petr Váša, Jiří Vyorálek, Radim Novák