Stanley Kubrick: Lolita

Stanley Kubrick: Lolita

Stanley Kubrick: Lolita

Pro dnešního otrlého diváka, který si bez nějaké té odkryté partie intimní části ženského těla již film ani nedokáže představit, je Lolita z roku 1962 v režii Stanleyho Kubricka a se scénářem samotného tvůrce fenoménu Lolity - Vladimíra Nabokova, velmi slabou kávou. - Nabokov se podobně jako při psaní knižní předlohy v prvé řadě snažil vystříhat jakýmkoliv kontroverzním záběrům, ba i slovním narážkám tak, aby nejen že nemohly zacvakat nůžky cenzorů, ale zejména proto, aby snímek zůstal přístupný co nejširší skupině diváků. Věk Lolity Nabokov navíc zvýšil z původních 12 na 14 let, čímž asi definitivně odradil nejednoho lehce zvráceného obdivovatele malých holčiček.
Stanley Kubrick: Lolita

Stanley Kubrick: Lolita

Nicméně ten z diváků, který je opravdu seznámen s Nabokovovým románem - Lolita je v tomto smyslu opravdovým fenoménem, nemůže výslednému snímku vyčíst ani to nejmenší. Jistě, v Lolitě chybí jakýkoliv choulostivý záběr či nepatřičný dvojsmysl, nicméně více by asi čekal jen naprostý hlupák, protože to, co je dnes dovoleno, respektive tolerováno v umění výtvarném, fotografii či románu, je ve filmu chápáno jako neomluvitelné překročení zákona.
Stanley Kubrick: Lolita

Stanley Kubrick: Lolita

Kubrick natáhl celkovou délku filmu až na dvaapůl hodiny čistého času, což při veškeré toleranci ke kvalitě zpracování i opravdu mimořádných hereckých výkonů, jak na straně velmi věrně ztvárněného Humberta Humberta v podání Jamese Masona, potažmo původně okrajové postavy Clara Quiltyho, na něhož však Peter Sellers svým excelentním výkonem strhl veškerou pozornost, hraničí již s nudou, a to už proto, že se film velmi věrně opírá o svou knižní předlohu, která neobsahuje žádné výrazné dějové zvraty či pikantní popisy sexuálních scén.
Stanley Kubrick: Lolita

Stanley Kubrick: Lolita

Tedy ke Kubrickově Lolitě je nutné přistupovat s určitým nadhledem a bez předsudků. Pokud však divák hledá nějaké sprosťačinky, zcela jistě odejde znechucen s tím, že neuvidí víc než úvodní scénu s opalující se Lolitou ve dvojdílných plavkách.
Lolita, USA / Velká Británie 1962, 152 min.
námět: Vladimír Nabokov (Lolita)
režie: Stanley Kubrick
scénář: Vladimir Nabokov, Stanley Kubrick
hudba: Nelson Riddle
kamera: Oswald Morris
James Mason … Prof. Humbert Humbert/Narrator, Shelley Winters … Charlotte Haze/Humbert, Sue Lyon … Dolores 'Lolita' Haze/Mrs. Richard Schiller, Gary Cockrell … Richard T. 'Dick' Schiller, Jerry Stovin … John Farlow (Ramsdale lawyer), Diana Decker … Jean Farlow, Peter Sellers … Clare Quilty (TV writer)/Dr. Zempf (Beardsley High School psychologist)