„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Tomáš Vorel: Skřítek

Tomáš Vorel: Skřítek

Tomáš Vorel: Skřítek

V kontextu s posledním výtvorem Tomáše Vorla lze parafrázovat, že filmový režisér se nenají z úspěchu v řadách pár vnímavějších diváků a chce-li tvůrce tvořit, musí své dílo naservírovat davům. Na Vorlovu obranu však musím uvést, že časy Pražské pětky či Kouře jsou sice již patnáct let ty tam, nicméně přec jen Tomáš Vorel nesklouzl až na samé dno a byť Skřítek zrovna neoslní filmového labužníka, přec jen se jedná o počin v mnohém inovativní, kdy krom absence dialogů, což samo o sobě zvýšilo výslednou kvalitu o 100 %, zaujme i svými digitálními hrátkami, v českých končinách stále ještě neokoukanými.
Tomáš Vorel: Skřítek

Tomáš Vorel: Skřítek

Jak asi již z úvodu každý znalejší divák pochopí, srovnávat Skřítka s Pražskou pětkou by byl aktem diletanta, protože oba snímky nemají krom oné variace na grotesku společného zhola nic. Ostatně absence mluvených dialogů není rovno grotesce, právě naopak Skřítek by se jako skutečná němohra nesetkal zdaleka s tak žhavým diváckým přijetím, kdyby zvukové efekty netvořily s těmi vizuálními přinejmenším rovnocenného partnera.
Tomáš Vorel: Skřítek

Tomáš Vorel: Skřítek

Tedy, lze se ptát, co by si Vorel počal, kdyby nemohl digitálně upravit barevné ladění, zrychlit děj tak, aby pro absenci vtipnějších nápadů nezačal nudit, či počítačovému vypomáhání hercům, kdy Eva Holubová sice dokázala, že je komediálně nadaná herečka, avšak pantomima je pro ni přec jen silná káva.
Tomáš Vorel: Skřítek

Tomáš Vorel: Skřítek

Nicméně sám Tomáš Vorel si je jistě vědom svých současných možností a své filmu ať již typu Skřítek, Z města cesta, Cesta z města či Kamenný most dlouhodobě směřuje na čistě spotřebitelský trh s absencí jakýkoliv uměleckých záměrů, což je přinejmenším sympatické, protože divák od Vorla nečeká nic hlubokomyslného a Vorel jej nikdy nezklame.
Skřítek, ČR 2005, 90 min.
režie: Tomáš Vorel
scénář: Tomáš Vorel
kamera: Marek Jícha
hudba: MIG 21
hrají:
Boleslav Polívka … otec, Eva Holubová … matka, Tomáš ml. Vorel … synáček, Anička Marhoulová … dceruška, Marika Procházková … řeznice, Jiří Macháček … řezník, Ivana Chýlková … mistrová, Milan Šteindler … vrátný, Tomáš Hanák … matikář, Jan Kraus … policista, Petr Čtvrtníček … policista, Tomáš Vorel … policista, Ondřej Trojan … psychiatr, David Vávra … strážmistr, Radomil Uhlíř … mistr, Václav Marhoul … detektiv, Do Dy … Vietnamec, Daniela Valešová … zrzka, Barbora Valentová … brýlatka, Otakáro Schmidt … revizor, Martin Zbrožek … doktor, Libor Balabán … trafikant, Martin Luhan … student, Nicol Prokešová … studentka

Pavučina

Zatím nikdo nehlasoval