Vittorio De Sica: Zázrak v Miláně

Vittorio De Sica: Zázrak v Miláně

Vittorio De Sica: Zázrak v Miláně

Filmovému neorealismu, v kontextu světové kinematografie doslova zlatému období filmu s přímým vlivem na vznik nové české vlny v 60. letech, bývá někdy vytýkána přílišná „vážnost“, kdy přes deklarovanou snahu zobrazit život takový jakým skutečně je, stála v popředí sociálně kritická témata.
A v prvním dojmu z tohoto nastíněného neorealistického schématu nevybočuje ani Vittorio de Sica se svým filmovým počinem z roku 1951, tedy z období, ve kterém italský neorealismus kulminoval, Zázrak v Miláně. Ve filmu stojí v popředí doslova bezútěšná chudoba, hlavním hrdinou je, alespoň z pohledu majoritní společnosti, retardovaný sirotek, příběh se odehrává mezi těmi nejbezprizornějšími z bezprizorných, ale samotný smysl snímku a jeho hlubší myšlenkové podloubí je skryto v mnoha důmyslných alegoriích. Zázrak v Miláně tak lze položit jako přímého předchůdce magického realismu Federica Felliniho.
Vittorio De Sica: Zázrak v Miláně

Vittorio De Sica: Zázrak v Miláně

I největší nepřátelé filmů s kriticky postavenou tématikou se shodnou, že Zázrak v Miláně je přes poměrně smutný příběh hlavního hrdiny Tota doslova nabit pozitivní energií, ba film je určen pro chvíle nejbezbřežejších depresí. Vlastní příběh už pro svou košatost s mnoha nádhernými filmovými záběry, jež patří do dějin kinematografie (vyjímám, alespoň pro mne, ten nejvíce vypovídající, ve kterém skupina promrzlých bezdomovců sleduje znuděné cestující v pomalu jedoucím mezinárodním rychlíku) vynechávám. Ba zcela pomíjím i nádherné souboje mezi obyvateli
Vittorio De Sica: Zázrak v Miláně

Vittorio De Sica: Zázrak v Miláně

bezdomovecké kolonie (v dnešním žargonu asi zvaném slumu) a policií, jež sice po lítém boji nakonec vítězí, ale samotný závěr je položen do zcela nečekané roviny tak, že si možná nejeden v teple si hovící divák řekne, že na té svobodě bez majetkovým závazků přec jen něco asi je.
Miracolo a Milano, Itálie, 1951 (100 min.)
Námět: Cesare Zavattini (Totò il buono)
Režie: Vittorio De Sica
Scénář: Cesare Zavattini, Vittorio De Sica, Suso Cecchi d'Amico, Mario Chiari, Adolfo Franci
Hudba: Alessandro Cicognini
Kamera: Aldo Graziati
Hrají: Emma Gramatica … La vecchia Lolotta, Francesco Golisano … Totò, Paolo Stoppa … Rappi, Guglielmo Barnabò … Mobbi, Brunella Bovo … Edvige, Anna Carena … Marta, la signora altezzosa, Alba Arnova … La statua che prende vita, Flora Cambi … L'innamorata infelice, Virgilio Riento … Il sergente delle guardie, Arturo Bragaglia … Alfredo, Erminio Spalla … Gaetano,Riccardo Bertazzolo … L'atleta
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.5 (2 hlasy)