Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek má na svém režisérském kontě šest celovečerních filmů, ve kterém značí co film to pojem, jenž vždy vyvolal značný ohlas diváků i filmové kritiky. Je sice velmi diskutabilní, nakolik ocenění českou variací na americké Oscary - ocenění Český lev - reflektuje skutečné filmové kvality, a nakolik mnohdy jen nevkus a konzervativnost filmové poroty, přesto dvacet Českých lvů, jež šestice Michálkových filmů získala, z toho jeden za režii, budí značnou dávku respektu.
Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

Přesto ale nelze označit Michálkovy filmy za natolik kvalitní, aby se staly nadčasovými či dokonce legendárními a to s jednou výjimkou. Touto výjimkou je jeho majsrštyk z roku 2001, Babí léto, ve kterém se sešlo mimořádné herecké obsazení a to v podobě jedněch z nejlepších čských herců celé filmové historie - Vlastimilem Brodským a Stellou Zázvorkovou sekundovaným Stanislavem Zindulkou, pro které přímo na tělo napsal opět mimořádně kvalitní a originální scénář Jiří Hubač.
Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

Není jednoduché natočit film o stárnoucí dvojici pětasedmdásetiletých manželů tak, aby v divákovi nevyvolával smutek či dokonce depresi z toho, že tyto lidi již nejenže nic v životě nečeká, ale jsou odsouzeni k tomu, aby pomalu umírali za živa. A není rovněž jednoduché o těchto lidech natočit komedii, kdy jako by panoval nepřekročitelný zákon, že o smrti a starých lidech se nežertuje. A již jako nemožné se jeví snaha o natočení filmu, jež by byl nejen pozitivní, plný energie ale i krásy, ale který by vyvrátil všechna výše vyřčená klišé.
Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

František Hána je bývalý člen operetního sboru, a po odchodu do důchodu vymýšlí společně se svým nejlepším kamarádem a bývalým kolegou ze sboru, Edou, nejrůznější formy zábavy v podobě recesí s vydáváním se za někoho jiného. František, v neopakovatelném hereckém podání Vlastimila Brodského, se vydává například za emeritního člena Metropolitní opery v New Yorku, Eda, v podání Stanislava Zindulky, za jeho sekretáře, a společně se nechávají vozit luxusními limuzínami k prohlídce nejrůznějších prodávaných záměčků a rozsáhlých usedlostí s tím, že jako americký milionář si v Čechách vybírá místo, kde by se mohl usadit. Jedna z těchto recesistikých výprav se však zvrátí poté, co František omylem předá právnímu zástupci prodejce zámku svou vlastní vizitku, namísto vizitky smyšleného emigranta, je odhalena jeho identita a musí zaplatit všechny výdaje - celkem 30.000,-, které přirozeně nemá. Eda má pouze 10.000,- a tak se rozhodnout je znásobit výhrou v ruletě. Ke hře se však nedostanou a oněch 10.000,- utratí během jednoho dne za taxíka, květiny, dárek pro bývalou a obdivovabou kolegyni z operetního sboru, až konečně jim zbytek ukradne žebrající falešný slepec.
Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

František tedy doma odcizí peníze, které jeho manželka Emilie, v podání Stelly Zázvorkové, doslova korunu ke korunce šetřila na pohřeb. Dojde k hádce, František a Eda se opijí a zavolají Emilii, že František dostal infarkt a zemřel. - To bylo pro Emilii již onou pověstnou poslední kapkou, a podporována svým synem s snachou, kteří doufají, že tak získají od rozhádaných rodičů byt, požádá o rozvod. Svou žádost u soudu nakonec stáhne, František se snaží dělat dobrotu, nezlobit a nevymýšlet ztřeštěnosti, ale stane se z něj onen prototyp důchodce, který již jen ze dne na den živoří. Na radu nemocného Edy však Emilie převezme iniciativu a sjedná jménem bohatého kupce návštěvu loveckého záměčku kdesi u Ostravy. - František je tím nejenom zachráněn, ale získá tak ve své manželce nového kumpána.
Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

Vladimír Michálek: Babí léto

Jak bylo napsáno úvodem, filmové ocenění Český lev, nelze vždy brát beze zbytku jako vypovídající o skutečných kvalitách filmu, ovšem ocenění udělené za nejlepší scénář pro Jiřího Hubače, hlavní ženský herecký výkon pro Stellu Zázvorkovou, hlavní mužský herecký výkon pro Vlastimila Brodského a vedlejší mužský herecký výkon pro Stanislava Zindulku, se v roce 2001 nemýlilo. Zcela mimořádný byl ve filmu Vlastimil Brodský, který tak navázal na své nejlepší snímky à la Všichni dobří rodáci, Bílá paní, Světáci, Až přijde kocour, ale i mnoho dalších, tak, že mnoho diváků jeho postavu Františka, jež se ukázala být jeho rolí vůbec poslední, se samotným Brodským ztotožnovala - a právě v kontextu energií nabitého Babího léta se jako neuvěřitelná jeví smrt Vlastimila Brodského, který necelý rok od premiéry filmu, spáchal, již jako těžce nemocný, sebevraždu.
Babí léto, ČR 2001, 95 min.
námět: Jiří Hubač
režie: Vladimír Michálek
scénář: Jiří Hubač
kamera: Martin Štrba
hudba: Michał Lorenc
Vlastimil Brodský … František Hána, Stella Zázvorková … Emilie, Stanislav Zindulka … Eda, Ondřej Vetchý … Jára, Zita Kabátová … Maruška Grulichová, Petra Špalková … sousedka, Jiří Lábus … realitní agent