Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Karel Michal, vlastním jménem Pavel Buksa, toho během sedmi let mezi léty 1961 až 1968, tedy mezi rokem, kdy zveřejnil svou sbírku groteskních povídek Bubáci pro všední den, a rokem, kdy emigroval do Švýcarska, nestihl napsat zdaleka tolik, kolik mu dával potenciál jeho talentu i kolik by si přál český čtenář. A tak na jeho kontě dnes zví krom zmíněné povídkové sbírky jen tři další novely Krok stranou (1961), Čest a sláva (1966) a Gypsová dáma (1967), potažmo již v emigraci ve frankfurtském exilovém nakladatelství Index vydal skepticky laděnou prozaickou sbírku Rodný kraj (1977).
Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Zdeněk Podskalský: Bílá paní

V širokém povědomí je ale dnes Karel Michal více znám jako autor a scénárista dvou filmových adaptací svých povídek - povídky Jak Pupenec k štěstí přišel, ve filmové podobě pojmenované jako Bílá paní (1965) a novely Čest a sláva (1968). A byť mají oba filmy mnoho společného - velmi vysokou úroveň, formu inteligentní komedie, hvězdné herecké obsazení, a sdílí i podobný osud, kdy se mezi léty 1969 až 1989 ocitly na dvacet let v trezoru, dnes je mezi diváky známá jen Bílá paní ve vynikající režii Zdeňka Podskalského a herci à la Vlastimil Brodský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Jiřina Bohdalová, Josef Bek, Čestmír Řanda, Václav Voska či Vlasta Chramostová.
Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Jsou úderná 50. léta, budování socialismu je v plném proudu a vsi Komonice řídí z Místního národního výboru předseda a tajemník, kteří více než praktickými dovednostmi vládnou socialistickým newspeakem a propagandou. Není tedy divu že v jednotlivých domech není zaveden vodovod, namísto chodníku chodí děti do školy bahnem a vesničané se mohou z jedné části do druhé dostat přes řeku jen pomocí přívozu.
Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Není tedy asi divu, že výměnkářka Blažková, jež pomáhá uklízet na místním hradě Borštejně, přednese svou žádost o vodovod i před obrazem středověké paní hradu Perchty, která dle starodávné legendy na hradě nejen „straší“ jako bílá paní, ale především pomáhá chudým a bezmocným. Shodou okolností se toho dne na hradě objeví nový kastelán Jindřich Pupenec, jenž již poněkolikáté mění svou hradní štaci, protože, dle svých slov, přece nebude lhát. V rámci družby večer zajde do hospody, slovo dá slovo a opilá společnost se vydá na hrad vyvolat Bílou paní z obrazu. Kastelánovi se nevědomky podaří vyluštit šifru ukrytou v obraze a Bílá paní nejenže vystoupí z obrazu ale i splní přání výměnkářky Blažkové.
Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Zdeněk Podskalský: Bílá paní

Ve vesnici je ráno velké pozdvižení, které by se snad předsedovi a tajemníkovi Národního výboru podařilo ututlat, nebýt toho, že kastelán Pupenec, jenž jako jediný Bílou paní zahlédne, v souladu se svými zásadami a přes odrazování manželky, napíše o Bílé paní svému nadřízenému, to jest na ministerstvo kultury. Zde by snad zpráva zapadla, nebýt toho, že se dostane k rukám uvědomělého Aloise Kudrny, který přesvědčí svého nadřízeného, aby byla do Komonic vyslána zvláštní komise, která by krom jiného kastelána Pupence podrobila psychiatrickému vyšetření. - Co se však nestane, stejně jako při prvním incidentu je zrovna úplněk a poté co Pupenec před komisí opět přečte šifru v obraze, Bílá paní vystoupí z obrazu a opraví chodník před školou.
Ministerská mise tak skončí naprostým a potupným fiaskem, kdy marx-leninistický budovatel Alois Kudrna musí zradit svou ideologii a hlásá existenci nadpřirozena, ale fenoménu Bílé paní se chopí vychytralá dvojice předsedy a tajemníka, jež se rozhodnou Bílou paní najmout co by úderníka, jenž by ve městě postavil tolik potřebný most.
Bílá paní (Československo, 1965, 90 min.)
Námět: Karel Michal (povídka Jak Pupenec k štěstí přišel z povídkové sbírky Bubáci pro všední den, 1961)
Režie: Zdeněk Podskalský
Scénář: Karel Michal, Zdeněk Podskalský
Kamera: František Valert
Hudba: Evžen Illín
Kostýmy: Anna Blažková, Jarmila Romanová
Vlastimil Brodský … kastelán Jindřich Pupenec, Rudolf Hrušínský … předseda MNV František, Miloš Kopecký … tajemník MNV, Irena Kačírková … Bílá paní (Perchta z Borštejna), Jiřina Bohdalová … servírka Andula, Josef Bek … Alois Kudrna, pracovník zvl. oddělení MŠaK, Čestmír Řanda … referent dr. Tomeček, Václav Voska … psychiatr MUDr. Boukal, Vlasta Chramostová … Anežka, Pupencova žena, Vladimír Hlavatý … řídící učitel, Ilja Prachař … přednosta úřadu na ministerstvu, Pepík, Darja Hajská … výměnkářka Blažková, uklízečka na hradě, Václav Trégl … Blažek, manžel uklízečky, Zdeněk Řehoř … farář

1. Bílá paní, celý film on-line na YouTube.