Vladimír Morávek: Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště

Na počátku byla Nuda v Brně. Snímek s minimalistickým rozpočtem a nulovým očekáváním, který již ze svého názvu více než seriózní filmový počin evokoval autorský happening, který se však stal filmovou událostí mnoha posledních let. O dva roky později se pak autorská dvojice, úspěšný a mnoha cenami ověnčený divadelní režisér Vladimír Morávek a nadějný opět mnoha filmovými ověnčený herec Jan Budař, pokusila vstoupit do stejné řeky a podruhé natočil černou komedii s leitmotivem sociálních i lidských antihrdinů, Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště.

Obrovský úspěch Nudy v Brně, jež krom jiného získala i pět Českých lvů, oba tvůrce katapultoval mezi české filmové prominenty. Jan Budař se stal jedním z nejobsazovanějších českých herců, Vladimír Morávek se zase krom jiného stal kmenovým režisérem a uměleckým šéfem divadla Husa na provázku tak, že obapolné vytížení i v podstatě velmi podobný námět jako v Nudě v Brně nesliboval Hrubeš a Mareš již apriori žádnou velkou podívanou. Nicméně výsledek předčil i ta nejhorší očekávání tak, že by snad ještě bylo ještě možné film Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště tiše přejít jako zcela nepovedený filmový paskvil, ve kterém se zhroutilo takřka vše, nebýt právě Nudy v Brně, jež byla nadějí na vznik nové české filmové vlny. Avšak snímek Hrubeš a Mareš tyto naděje nejen smetl jako zcela naivní a až absurdní, ale ve skutečném světle ukázal a pošpinil i samotnou Nudu v Brně jako přeceňovanou a přijímanou příliš nekriticky, kdy její kouzlo a atmosféra bylo více než umem tvůrců dílem shody náhod.

Nejvíce však obrovskou kvalitativní propast, jež se mezi Nudou v Brně a Hrubešem a Marešem tyčí přikládám vlivu producenta - České televizi, jež z Nudy v Brně dokázala povýšit na opravdu mistrovské filmové dílo, zatímco její absence v Hrubešovi a Marešovi je znát na amatérském přístupu takřka ve všech složkách a přitom by stačil jen lepší střih a snímání kamery, ale i nápomocná ruka k režisérovi Morávkovi a výsledek mohl dopadnout o několik řádů lépe.
Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště, ČR: 2005 (116 min.)
Námět: Jan Budař, Vladimír Morávek
Režie: Vladimír Morávek
Scénář: Jan Budař, Vladimír Morávek
Kamera: Ted McCord
Hudba: Leonard Rosenman
Hrají: Jan Budař … Václav Hrubeš Richard Krajčo … Josef Mareš, Miroslav Donutil … Josef Hrubeš st., Iva Janžurová … Lída Hrubešová, Magdalena Borová … Irena Hajíčková, Robert Roth … Robert Karpatti, Simona Peková … Simona Špeková, Stella Zázvorková … Miriam Marešová, Radovan Lukavský … Josef Mareš, mrtvý dědeček, Ester Kočičková … Ester Kotrlá, dramaturgyně, Filip Rajmont … Kamil, Pavla Tomicová … Carmen Bohunská, Aleš Juchelka … Vladimír Juchelka, lstivý pacient, Kateřina Holánová … Olga Šimáková, černá pasažérka z Brna, Alena Ambrová … Helena, stará prostitutka, Lenka Loubalová … Blanka, managerka Heleny, Petr Jeništa … galantní Jelen, Jiří Vyorálek … Karel, fotograf, Tomáš Matonoha … Matonoha, herec v metru, Marie Ludvíková … Helena, pokladní v supermarketu, Josef Polášek … Jaroušek, její tajný milenec a vedoucí, Marcela Holubcová … Desiré, překladatelka, Marta Issová … Marta, učnice v Našem Vojsku, Jaromír Nosek … muž u kamery, Lucie Bílá, Karel Gott, Kamil Střihavka, Michael Kocáb, Michal Pavlíček