Jan Novák: Miliónový jeep

Jan Novák: Miliónový jeep

Jan Novák: Miliónový jeep

The Willys Dream Kit, 1985

Jan Novák pronikl do širšího povědomí českých čtenářů zejména svým beletristickým zpracováním příběhu bratří Mašínů Zatím dobrý, které získalo nejprestižnější české literární ocenění Magnesia Litera za knihu roku 2004. Počátky Novákovy tvorby však sahají až k roku 1983, kdy na objednávku Josefa Škvoreckého napsal biograficky laděnou sbírku s ironickým podtextem Striptease Chicago (v Novákově bibliografii první a poslední česky psané dílo). Avšak největších úspěchů Novák paradoxně dosáhl jako filmový scénárista - ať již ve filmu Valmont Miloše Formana (na námět Nebezpečných známostí Choderlose de Laclos), Báječných let pod psa Michala Viewegha, či satiricky laděného dokumentu Občan Václav Havel jede na dovolenou.
Novákovo dílo jako celek do značné míry koketuje s žánrem snoubícím literaturu faktu, autobiografie a prozaické formy. A plně v této vlně se nese i Novákova „druhotina“ z roku 1985, Miliónový jeep, kdy je postava hlavního hrdiny ztotožněna s Novákovým otcem, který se ve skromných poměrem 60. let „proslavil“ zcela neuvěřitelnou defraudací miliónu korun, jež během třinácti let prosázel ve státní loterii s tím, že vyhraje hlavní cenu a bude tak moci odcizené peníze vrátit zpět.
Avšak nejenže peníze zpět nevyhrál, ale doslova v hodině dvanácté, jen několik dní po srpnové okupaci vojsky Varšavské smlouvy a současně několik dní před plánovanou hloubkovou kontrolou, celá rodina, jež o aktivitě hlavy rodiny neměla nejmenší tušení, odjela na čtyřdenní zájezd do Vídně, kde požádala o politický azyl. Po roce strávených v nehostinných podmínkách rakouských uprchlických táborů, pak bylo na základě tvrzení Novákova otce, že je bojovníkem proti komunismu, celé rodině udělen azyl v USA, která se usadila v hlavním centru českých emigrantů - v Chicagu.
Krom velmi rychlého a nečekaného spádu děje s mnoha náhlými zvraty je pro Miliónový jeep hlavní devizou Novákův smysl pro ironii, kterým nešetří zejména postavu svého otce - Novák jej ve formě svého alter ega nakonec nechá opuštěného v ústavu pro choromyslné.
Román vychází nejprve anglicky v roce 1985, česky pak nejprve ve Škvoreckého exilovém nakladatelství 68 Publishers v roce 1989 v překladu Jaroslava Kořána, kdy vydání opatřil předmluvou Václav Havel (Novák naopak již dříve přeložil do angličtiny několik Havlových her), a poté v roce 1992 v brněnském nakladatelství Atlantis.

1. Jan Novák, Miliónový džíp, Atlantis: Brno, 1992.