Ken Kesey: Námořníkova píseň

Ken Kesey: Námořníkova píseň

Ken Kesey: Námořníkova píseň

Sailor Song, 1992

Ač se to zdá neuvěřitelné, protože Kena Keseye můžeme zařadit mezi nejvlivnější autory 2. poloviny 20. století, tak Kesey za svůj tvůrčí život napsal jen tři romány - kultovní Přelet nad kukaččím hnízdem z roku 1962 a Tak mě někdy napadá z roku 1964, po dlouhých osmadvaceti letech pak po desetileté práci v roce 1992 vydává svůj román třetí Námořníkova píseň. (Pro formu dodejme, že tuto pauzu mezi léty 1964 až 1992 Kesey vyplnil jak 5-měsíčním pobytem ve vězení za přechovávání marihuany, než byl vysekán svým právníkem, tak psal novinové články, eseje ale i pohádky pro děti.)
Kesey začal Námořníkovu píseň psát v hlubokých 80. letech, kdy Americe vládla Reganova doktrína, jež umožnila vystoupat na mocenský vrchol jak zbrojařskou a naftařskou lobby, tak spotřební způsob života à la „po nás potopa“. A právě na pozadí tohoto odkazu, kdy v blízké budoucnosti roztají arktické ledovce, v moři je vylovena většina ryb, lidstvo degeneruje vlivem všude přítomných chemických postřiků, větší část zeměkoule zasáhla spalující vedra, USA bojuje v tajné válce s Izraelem, OSN převzala vládu nad světem a všude vzniká značné množství sekt, jež očekávají konec světa, se odehrává příběh námořníka a bývalého vojenského letce Ika Sallase a to v zapomenuté a civilizací jen minimálně dotčené končině světa kdesi na Aljašce, v marybářském městečku Kauinak, který obývají převážně eskymáci ale i směsice domestikovaných indiánů, bělochů, černochů ale i Korejců a Číňanů.
Poklidná atmosféra městečka, jež je narušena jen občasnými excesy zuřivé eskymačky Alice, je jednoho dne vytržena ze svého klidu příjezdem filmového štábu na velké plachetnici Silver Fox - hollywoodská produkce se v Kuinaku rozhodne natočit velkofilm a seriál na motivy eskymácké pohádky o holčičce Sheile. Režisérem a hlavní osobností filmového štábu je Nikolas Levertov, albín, syn Alice a jejího otce, jenž ji znásilnil, a především úhlavní nepřítel Ika Sallase, kdy se Levertov rozhodne zničit nejen Sallase i celé městečko Kuinak, které jej kdysi zavrhlo.
Příběh se sice odehrává na pozadí blížící se civilizační a ekologické katastrofy, ale jeho nosná část se soustředí na vlastní epický příběh jednotlivých obyvatel Kuinaku, s důkladným prokreslením charakteru hlavních postav, ale i mnoha vedlejšími podpříběhy. Jako celek se román Námořníkova píseň vyznačuje kvalitami amerického románu v tom nejlepším slova smyslu a evokuje vzpomínku na jeho nejlepší klasiky à la John Steinbeck, William Faulkner, Sinclair Lewis, Joseph Heller, Ernest Hemingway či Francis Fitzgerald.

1. Ken Kesey, Námořníkova píseň, Argo: Praha, 2003.

Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4 (2 hlasy)