Nick Cave: Smrt Zajdy Munroa

The Death of Bunny Munro, 2009

Nick Cave: Smrt Zajdy Munroa

Nick Cave: Smrt Zajdy Munroa

Jak již napovídá název románu i jeho autora, pochmurného zpěváka Nicka Cavea, Smrt Zajdy Munroa není zrovna z žánrového soudku lehké a oddechové četby. Naopak - na knize je nejpozitivnější její název. Ale srovnáme-li toto Caveovo v pořadí druhé literární dílo s jeho o dvacet let starší prvotinou, A uzřela oslice anděla (And the Ass Saw the Angel, 1989, česky 1995), urazil Cave velmi dlouhou cestu k tomu, aby se stal mnohem vyrovnanějším a méně autobiografickým. - V Oslici Cave v postavě postiženého chlapce Euchrida řeší vztah ke svému otci, v románu představeném jako Taťka, v těch nejtemnější odstínech černi. Zatímco v Zajdovi líčí cestu otce Zajdy vstříc peklu nejen bez emocí ale i s občasnou dávkou černého humoru.
Nick Cave

Nick Cave

Postava i osobnost Zajdy Munroa jsou poněkud jednostranné - jeho jediným a opravdu jediným zájmem nejsou ani tak ženy jako ženské vagíny a jeho svět se tomuto jeho libidu, koníčku i celoživotní náplni ve všem podřizuje. To, že jeho manželka spáchala na počátku románu sebevraždu a nechala mu tak na starosti devítiletého Zajdu Juniora, nemůže nijak ohrozit jeho přímočaré plány a tak vezme Junira sebou, na pracovní cestu obchodního cestujícího s kosmetickými přípravkami firmy Eternité. Zajda sice není žádný intelektuál natož pak kariérista, ale své společensky poněkud méně ceněné zaměstnání si nevybral ani proto, že by mu nezbývalo nic jiného, či snad proto, že je opravdu vynikající obchodník, ale jen a pouze z toho důvodu, aby se touto cestou dostal k tomu, čemu se rozhodl zasvětit svůj život - jak Cave poněkud nebásnicky konstatuje, Zajda není ani „horňák“ ani „dolňák“, ale „kunďák“.
Smrt ženy, která mu pro jeho milostné eskapády dělala časté hysterické scény, se zpočátku zdálo velkým vysvobozením, kdy si konečně bude moci dělat, co chce - ne že by to před tím nedělal, a jeho plány mu tak nenaboural ani Junior, kterého namísto školy vzal sebou na cesty aby se přiučil řemeslu. Ale Zajdův již zcela rutinní postup ve svádění žen, najednou nabourává zjevující se duch mrtvé manželky, který se nejen zjevuje jako doposud zcela nepoznaná výčitka svědomí, ale zejména způsobuje to, že Zajda ztrácí úspěch, ale i chuť ke koitu. Namísto někdejšího drzého elegána se z něj stává vulgární chlípník, kterého se ženy štítí, a Zajda samotný postupně ztrácí styk s realitou. To, že na poslední straně Zajdu i Juniora rozmašíruje plně naložené nákladní auto je pak vysvobozením jak pro oba hlavní hrdniny, tak zejména pro čtenáře.

1. Nick Cave, Smrt Zajdy Munroa, Argo: Praha, 2009.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 1 (1 hodnocení )