Nathanael West: Přítelkyně osamělých srdcí

Miss Lonelyhearts, 1933

Nathanael West, rodným jménem Nathan von Wallenstein Weinstein, vydal za svého velmi krátkého života - zahynul ve svých třiceti sedmi letech při autonehodě, když spěchal na pohřeb svého velkého přítele Francise Scotta Fitzgeralda, jenž zemřel o den dříve - čtyři novely, které však nevzbudily žádný ohlas a zapadly do zapomnění až do doby, než byl Nathanael West znovuobjeven v 50. letech.
Za svého života tak West proslul jako spíše průměrný scénárista, jenž byl autorem či spolupracoval na celkem 29 filmových scénářích, z toho se však 10 nikdy nerealizovalo, a u pěti dalších nebyl uveden v titulcích ani jako spoluautor. Dnes je z jeho díla oceňována zejména jeho novela či série drobných povídek Přítelkyně osamělých srdcí a dále román Den kobylek, jenž tvoří protiklad k Fitzgeraldově vykreslení Hollywoodu 30. let tak, jak jej podal v nedokončeném románu Poslední magnát (poprvé vydaném v roce 1941).
Hlavním hrdinou Přítelkyně osamělých srdcí je bezejmenný začínající novinář, který pod pseudonymem Přítelkyně osamělých srdcí denně odpovídá na dotazy čtenářů ale hlavně čtenářek z řad občanů New Yorku, jež se ocitly v neřešitelné sociální či psychologické situaci. Pouhé čtení čtenářských dopisů však Přítelkyni připravuje o zdravý rozum a přes svůj okázalý cynismus stále více podléhá entuziastickému syndromu, že je schopen někomu ze svých čtenářů pomoci. Krachuje tak jeho osobní život, kdy namísto přítelkyně, kterou miluje a ona miluje jej, se snaží dostat do postele manželku šéfredaktora či se vyspí jednou ze svých dopisovatelek paní Doylovou.
Novela je psána v cynicko-satirickém tónu s černým humorem, kterému se však nelze smát. Celková bezútěšnost je pak podtržena v závěru novely, kdy se Přítelkyně osamělých srdcí poté, co se dozví, že bude otcem, rozhodne odejít na naléhání své přítelkyně z novin do reklamní agentury, ale je ve stavu svého náhlého náboženského osvícení, který jej popadne po třech dnech porušenou psychikou způsobené nemoci, zastřelen mrzákem panem Doylem, kterého se Přítelkyně právě chystal obejmout a spasit.
Novela Přítelkyně osamělých srdcí dnes patří ke klasice americké literatury a vzbudila proto několik dalších interpretací a adaptací. - Celkem 3× byla novela zfilmována, poprvé dokonce již v roce 1933, ale jednotlivé filmové adaptace toho nemají se svou předlohou mnoho společného. Taktéž byla několikrát zdramatizována, poprvé v roce 1957 s premiérou v Broadwayském v divadle Music Box, ale s pouhými dvanácti reprízami hra de facto propadla. Z hlediska českého čtenáře a diváka je ale mnohem zajímavější divadelní adaptace v úpravě a režii Davida Jařaba, kterou pod názvem Osamělá srdce uvedlo v minulé sezóně Divadlo Na zábradlí, kdy Jařab zachoval děj, atmosféru i vyznění původního Westova díla, jen novinovou rubriku zaměnil za rozhlasové vysílání.

1. Nathanael West, Přítelkyně osamělých srdcí, Volvox Globator: Praha, 1995.