ROZRAZIL 4/06: Brno je Brno je Brno je Brno

Projekt Rozrazil má v historii Divadla Husa na provázku takřka tak symbolické postavení jako jeho vůbec nejslavnější představení Balada pro banditu, nikoliv shodou okolností rovněž oživené právě za současné „vlády“ uměleckého šéfa Vladimíra Morávka a to s jeho vlastním režijním dohledem.

Nicméně zatímco Balada pro banditu oživená v moderním žánru world music se celkem předpokládaně setkala s velkým úspěchem u diváků a mírnými rozpaky u kritiky, postavení Rozrazilu s ústředním tématem ironické reflexe nikoliv Brna, jak je často představení přisuzováno, ale fenoménu Brňanů a Brňáků, bylo již apriori odsouzeno k nepochopení, kdy sérii scének mohla co do inteligence a humoru ocenit jen velmi úzká vrstva diváků, jež není složena z brněnských šovinistů a současně měla příležitost fenomén Brna řádně poznat a nechat si jej řádně zažrat pod kůži. Ne, není radno před Brňanem znevažovat jeho rodné město, jež se na jedné straně cítí nedoceněno a srovnává se samotnou matičkou měst Prahou a na straně druhé je mimobrněnskými často přezdíváno jako největší maloměsto ve střední Evropě.

Ale Rozrazil nemohl uspět bez rozpaků ani u náročnějšího diváka a kritiky, protože chtě nechtě je ono aktuální čtvrté pokračování srovnáváno s předešlými třemi částmi a s tím vůbec prvním Rozrazilem z roku 1988 s premiérou hry Václava Havla Zítra to spustíme pak obzvláště, kdy byť se co do humoru a ironie celkem dařilo trefovat do černého tak, že se Brňanů znalý divák musel od srdce zasmát, přec jen například trapnost v podání Jiřího Jelínka, shazovala mimo jiné i Milanem Uhdem vysoce nasazenou laťku v jednoaktovce Jak Božena Němcová četla Babičku v Brně.

Nelze se tak ubránit dojmu, že celé představení tak trošku balancuje na ostré hraně, kdy se sice snaží o ironii, částečně sebereflexi, avšak současně nechce urazit a odradit své v drtivé většině brněnské diváky tak, že humor postrádá ostrost dobře nabroušené žiletky, což by si fenomén Brna zcela jistě zasloužil, nicméně jako naturalizovaný Brňan mohu jen děkovat, že Husa na provázku vůbec nalezla odvahu se tímto tématem zabývat.
Režie: Jakub Maceček, Vladimír Morávek, Zdeněk Plachý, J.A. Pitínský, Břetislav Rychlík, Jiří Jelínek
Scénář: Arnošt Goldflam, Tomáš Kafka, Zdeněk Plachý, Břetislav Rychlík, Karel Steigerwald, Jiří Šimáček, Milan Uhde, Miroslav Zelinský
Premiéra: 17. listopadu 2006 v Divadle Husa na provázku, Brno.