Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Chtělo by se ptát, kam kráčí současná koncepce brněnské Husy na provázku? - Po nemastném neslaném oživení třicet let staré Balady pro banditu, recyklaci Bratrů Karamazových z půli 80. let se veškeré zbylé naděje upnuly na variaci na jeden a půl století starého Revizora Nikolaje Vasiljeviče Gogola. V předpremiérových plakátech Husa sice slibovala vtipnou parafrázi poměrů současné brněnské radnice, nicméně přec jen je provoz divadla z významné části hrazen z městského rozpočtu a krom potrefené husy brněnského zastupitele Petra Paulczyňského, jež se poznal v podtitulu představení „Bobčinskij, Dobčinskij a Paulčinskij“, zůstal Revizor stát tak někde napůl - náznak geniality původního Gogola v něm lze dohledat jen s oběma zavřenýma očima a slibovaný současný podtext deklarovaný „užitím odposlechů českých politiků“ zůstal daleko za vtipem Petra Čtvrtníčka a Jiřího Lábuse v jejich autorském představení Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?.
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Režisér a autor koncepce Břetislav Rychlík se původní Gogolův text, krom několika známých hlášek proslavených duem Čtvrtníček & Lábus, dále snažil rozšířit o úryvky groteskního Daniila Charmse, avšak ve vlastním výsledku není vůbec jasné, co se nám snaží Rychlík sdělit: představení zcela postrádá původní ironii, smysl pro inteligentní humor a krom několika zmíněných frází evokují „současnost“ hry už jen kulisy s použitím igelitových tašek s nepřehlédnutelnými značkami potravinových řetězců. Tedy, Rychlík očividně vsadil na kartu prvoplánovitého humoru, který by snad došel svého ocenění nebýt Gogola a být televizní estrádou.
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Revizor bývá obvykle velkou příležitostí pro zúčastněné herce, v tomto případě pro Jiřího Vyorálka v hlavní roli Chlestakova, jako jednoho z posledních hereckých mohykánů, jehož se doposud nepodařilo zlákat z provinčního Brna do Prahy, nicméně jak Vyorálek, tak ostatní zúčastnění nevěděli, co by vlastně měli na zbylých troskách na pomezí grotesky a banální frašky hrát tak, že herecké výkony na půli plynu se stylizací do stokrát prověřených poloh, velmi záhy začínají nudit a neodešla-li značná část diváků již v půli domů, pak je to více dáno zvědavostí, zda bude druhá část stejně slabá jako ta první.
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor

Závěrem se tedy naskýtá neodbytná otázka, kam kráčí současná Husa na provázku…?