Petrolejové lampy

Petrolejové lampy

Petrolejové lampy

Mistrovské psychologické drama Jaroslava Havlíčka Petrolejové lampy je proslulé zejména díky stejnojmenné filmové adaptaci v režii Juraje Herze s vynikajícím Petrem Čepkem v hlavní roli. Ovšem s tím dovětkem, že tento film je z hlediska kvalit původního Havlíčkova díla spíše danajským darem, protože i díky obsazení Ivy Janžurové se původní mistrovsky podaný psychologický román zvrhl ke komediální frašce.
Petrolejové lampy

Petrolejové lampy

Od dramatizace Klicperovým divadlem by pak bylo možné očekávat alespoň částečnou rehabilitaci, kdy Havlíček značkou část, ne-li polovinu svého románu, věnuje podrobnému zasvěcení čtenáře do maloměstských podmínek své rodné Jilemnice tak, aby zvláště hlavní postava Štěpky Kiliánové nepůsobila oním prvním dojmem ošklivé ženy, jež se přes veškerou snahu s naháněním chlapů nedokázala do svých třiceti let vdát - naopak Havlíčkovým uměleckým záměrem bylo na postavě Štěpky, které se Jilemničtí muži bojí, vykreslit maloměstské kulisy s pevně svázanými pravidly chování.
Petrolejové lampy

Petrolejové lampy

V kontextu původního smyslu Havlíčkova románu je tedy i v divadelní dramatizaci režiséra Ivana Rajmonta a dramaturga Martina Velíška kladen hlavní důraz na ústřední postavu Štěpky, na jejímž výkonu, či lépe jeho přesvědčivosti, stojí i padá výsledek celého představení. A Pavla Tomicová jakožto Štěpka tento osobnostní předpoklad silné osobnosti nejenže zcela nezvládla, ale podobně jako Iva Janžurová ve filmovém ztvárnění, spíše excelovala v komediální rovině. Původní rovina psychologická tak více či méně zůstala na Filipu Richtermocovi v roli zhýralého Pavla, u kterého se však nedalo ubránit zklamání v kontextu přímého srovnání s nedostižným Petrem Čepkem.
Petrolejové lampy

Petrolejové lampy

Nicméně přes přec jen poněkud slabší kvality hereckého souboru, pro které byly Petrolejové lampy nad rámcem možného, stálo za to představení shlédnout zejména pro zdařilou režii v podání Ivana Rajmonta, který vsadil na dynamičnost a oku lahodící přechody mezi jednotlivými scénami.
Petrolejové lampy

Petrolejové lampy

Petrolejové lampy

Petrolejové lampy

Námět: Jaroslav Havlíček (Petrolejové lampy)
Režie: Ivan Rajmont
Dramatizace: Martin Velíšek a Ivan Rajmont
Dramaturgie: Martin Velíšek
Výprava: Martin Černý
Choreografie: Hana Charvátová
Pavla Tomicová, Filip Richtermoc, Hynek Pech, Marie Kleplová, Vlastimil Čaněk, Jiří Zapletal, Tomáš Lněnička, Martina Eliášová, Jan Čížek, Marta Zaoralová, Alexandr Gregar, Petr Vrběcký, František Staněk, Kristýna Kociánová, Josef Hervert
Premiéra: 29. dubna 2006, Klicperovo divadlo, Hradec Králové