Anna Karenina

Anna Karenina

Anna Karenina

Koncem června 2013 skončila v divadle Na zábradlí nejenom divadelní sezóna, ale také dvě desetiletí dlouhá éra ředitelky Doubravky Svobodové, kdy se na místě uměleckého šéfa vystřídali nejpřednější osobnosti českého divadla Petr Lébl a J. A. Pitínský, ale i další osobnosti v čele s režisérem Jiřím Pokorným, hercem a režisérem Jiřím Ornestem, dramaturgyní Ivanou Slámovou a v posledních třech sezónách i uměleckým vedoucím Davidem Czesanym. Ale přes poměrně časté střídání vedoucích osobností si divadlo Na zábradlí uchovalo svou specifickou atmosféru a jednoznačně patřilo mezi nejpřednější české divadelní scény. Přesto divadlo postrádalo dlouhodobější koncepci, kdy jednotlivá představení z posledních let působila nahodile bez zařazení se do vyššího celku. A proto výběr nového uměleckého vedení v čele s ředitelem, uměleckým vedoucím, hlavním režisérem ale i s tím spojenou obměnou herců, byla sledována se zvýšeným zájmem a konečná sázka nakonec padla na ansámbl brněnské Reduty, vedlejší to scény kvalitativně velmi chabého Národního divadla v Brně, kdy však zejména trio ředitel Petr Štědroň, dramaturgyně Dora Viceníková a hlavní režisér Jan Mikulášek v průběhu několika let vydupalo z této původně velmi okrajové a provinční scény nejprogresivnějších scén u nás, což bylo odbornou veřejností kvitováno se souhlasem i zvědavostí, jak se dokáží poprat na nejpřednější pražské scéně, kdy vynikat v Brně zdaleka neznamená ani průměrnou kvalitu v Praze.
Anna Karenina

Anna Karenina

A minimálně v úvodu aktuální sezóny 2013-2014 vsadilo vedoucí duo Štědroň a Viceníková na recyklaci inscenací, jež byly původně nastudovány pro brněnskou Redutu. - V podstatě beze změn a jen s menšími obměnami herců ve vedlejších rolích tak byly v rychlém sledu uvedeny inscenace Kabaret Kafka, Anna Karenina, Nenápadný půvab buržoazie, Korespondence V+W, Zlatá šedesátá či Europeana. Současně do hereckého souboru divadla Na zábradlí přišel klíčový herec z Reduty a to Jiří Vyorálek a společně s ním i další herci, kteří byli do minulé sezóny v hlavním angažmá v dalším brněnském divadle Husa na provázku a to Petrem Jeništou a Anežkou Kubátovou.
Anna Karenina

Anna Karenina

V inscenaci Anna Karenina tak oproti inscenaci brněnské, jež je pro zajímavost stále v repertoáru Reduty a klíčoví herci v hlavních rolích, Tereza Vilišová jako Anna Karenina a Jiří Vyorálek jako Vronský, představení hrají paralelně jak v Praze tak v Brně, tak nedostála žádných výrazných změn, kdy zůstala režie, herci, scéna i kostýmy a představení tak možná působí jako zájezdové divadlo, protože scéna i tradiční obecenstvo divadla Na zábradlí je stavěno na jinou koncepci a jiný typ představení a Anna Karenina tak na ní působí příliš cizorodým dojmem a je příliš znát, že zde nevznikala, byla přezkušována v příliš rychlém tempu tak, že představení v mnoha okamžicích působí zcela prázdným dojmem.
Anna Karenina

Anna Karenina

To co chybí v určitém přirozeném zažití daném několika měsíčním zkoušením a hledáním pravé polohy představení tak herci nahrazují až příliš nuceným nasazením, částečným přehráváním ba křečovitostí. Nejvíce to pak doslova vadilo u Gabriely Mikulkové v roli Anny Kareniny, které jak napovídají její jiné role, například role Zdeničky Korespondence V+W, svědčí zcela jiná herecká poloha, než před divákem předstírat rvaní emocí za každou cenu.
Anna Karenina

Anna Karenina

Anna Karenina

Anna Karenina

Velkým zklamáním pro mne osobně pak byl výkon mých dlouhodobě oblíbených herců jak z Reduty tak z divadla Husa na provázku a to Jiřího Vyorálka a Petra Jeništy, kdy zvláště Vyorálkovi asi chyběl jeho brněnský souputník, s kterým vytvořil takřka nerozlučnou dvojici a to Václav Vašák.
Anna Karenina
Autor: Armin Petras
Předloha: Lev Nikolajevič Tolstoj (Anna Karenina)
Režie: Daniel Špinar
Scéna: Henrich Boráros
Kostýmy: Linda Boráros
Dramaturgie: Dora Viceníková
Hudba: Stanislav Abrahám
Tereza Vilišová - Anna Karenina, Jiří Vyorálek - Vronský, Gabriela Mikulková - Dáša, Anežka Kubátová - Kitty, Petr Jeništa - Karenin, Ladislav Hampl - Stefan, Ivan Lupták - Levin, Pavel Lukáš - DJ
14. října 2013, Divadlo Na zábradlí v Praze.

1. Anna Karenina — L. N. Tolstoj, Armin Petras - anotace divadla Na zábradlí.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 1 (2 hlasy)

Článek “Anna Karenina” 2 odpovědi

1. Gabriela Mikulková v roli

Gabriela Mikulková v roli Anny Kareniny ? :-0 Nevěděla jsem, že Tereza Vilišová má alternaci :) Každá inscenace si musí tzv."sednout". Chce to jednoduše čas, aby se herci sžili s novým prostředím. Podobnou recenzi jsem četla ohledně Korespondence, která se taky převedla na prkna Divadla na zábradlí a jelikož jsem ji viděla po roce od jejího uvedení Na zábradlí, musím říct, že to bylo vynikající! Dále nechápu, proč jsou jsou herci VV a JV stavěni do rolí nerozlučné dvojice, kterou představují v Korespondenci.JV, který uspěl jako Hamlet nebo Idiot, nepotřebuje, aby byl veden za ručičku svým hereckým kolegou z této geniální hry...

Submitted by XXX (bez ověření)

2. nerozlučná dvojice

"Nerozlučná dvojice" Jiří Vyorálek a Václav Vašák není o Korespondenci V & W, ale o několika letech a řadě představení v brněnské Redutě, kde si minimálně herecky velmi dobře sedli. To, že Vašák také nepřešel do divadla Na zábradlí je jednoznačně ztráta.
    Jiřího Vyorálka mám oblíbeného již minimálně deset let, znám jej snad z desítek rolí a tedy mohu srovnávat Vyorálka s Vašákem a Vyorálka bez Vašáka.

Submitted by odaha