Romeo a Julie

A Šejkspír, byl dobrej básník?[1]
Letní Shakespearovské slavnosti mají za sebou již docela bohatou historii a od prvního představení Snu noci svatojánské (tehdy s vynikajícím Milošem Kopeckým) k letošnímu Romeu a Julii je už s čím srovnávat. Z účelové akce umělecky i lidsky, oživit Pražský hrad, se stala monumentální slavnost, jež je s napětím očekávána celou divadelní sezónu - letos hostovala již ve třech městech a nenechal si ji ujít ani průměrný konzument televizních zpráv. S přibývajícím počtem diváků však postupně klesá nabídka, a z původní myšlenky Slavností - představit Shakespearovo dílo v podání hned několika divadelních souborů, víceméně zůstává již jen hlavní letošní představení Romea a Julie a opakování loňského Hamleta.
Romeo a Julie - oficiální plakát
A právě Hamlet s Jiřím Langmajerem a v režii Lucie Bělohradské se stal asi divácky nejúspěšnějším, i když zdaleka nedosáhl očekávání, která vyvolával. - Hamlet byl chápán jako trumfové červené eso, jež mělo přebít nedostižného Krále Leara s nepopsatelným Janem Třískou a v režii Martina Huby, ale energické až křečovitě patetické Langmajerovo chápání Hamleta, bylo alespoň pro mne obrovským zklamáním, byť celkově bylo představení, co se herců týče, mnohem více vyrovnané a na diváka se nezubil rozdíl několika hereckých tříd, jako tomu bylo mezi Janem Třískou a zbytkem souboru při Learovi.
Jiří Hájek a Emília Vášáryová
A snad právě proto, že souboj s předloňským Learem byl ztracen již dávno před začátkem závodu (možné srovnání snese snad jen Macbeth v geniální režii Borise Rösnera, který by se snad mohl v některém z příštích ročníků opakovat), se letošní Romeo a Julie nese ve zcela jiném pojetí, kdy Martin Huba dal příležitost především talentovaným mladým hercům. A určitě nešlápl vedle.
Zuzana Vejvodová
Já osobně jsem se nejvíc těšil na Jiřího Hájka v hlavní roli Romea, který na sebe v uplynulé divadelní sezóně upozornil hned v několika vynikajících představení Studia Marty (mimo jiné v hrách Tatínku, ubohý tatínku, maminka tě pověsila v šatníku a mně je tak smutno, Koně k nezkrocení, Podivné odpoledne doktora Zvonka Burkeho a Sestry), ale narozdíl od školních představení JAMU, bylo v jeho roli mnohem mnohem méně možností, ukázat svůj herecký potenciál a to na úkor lehce křečovité, ale přesto vynikající Julie (Zuzana Vejvodová) a Chůvy (Emília Vášáryová). Právě role Chůvy, byť byla zahrána vynikajícím způsobem, působila poněkud hloupým a rušivým dojmem a to na úkor celkového dojmu z dramatu, které tak vyznělo do prázdna - Romeo, narozdíl od Julie, jejíž vyznání bylo velmi srdceryvné, se prakticky neměl šanci dostat pod kůži diváka a jeho zármutek nad domnělou smrtí Julie, tak působí poněkud levným dojmem jako by vystřiženým z červené knihovny a ne jako nejlepší dílo o lásce, jaké kdy vzniklo.
Romeo a Julie
Z dalších herců je potřeba dále zmínit vyrovnaný a profesionální výkon Marka Vašuta v roli Knížete a Merkucia, Filipa Čapka, jež na mne zapůsobil asi nejlepším dojmem, protože měl ve své roli velký nadhled a lehkost.
Celkově je Romeo a Julie velmi dobrým počinem, byť bylo vidět velký úbytek na celkovém dojmu a důraz na prvky, kterými se spíše vyznačují muzikálová představení. Již tradičně byla sice snaha uvést Shakespeara v moderním podání dnešní doby, ale tatéž inscenace z roku 1994 v režii Tomáše Töpfera s Radkem Holubem a Terezou Brodskou v titulních rolích bylo pro svůj ironický náboj, přec jen mnohem více aktuální.
Romeo a Julie

William Shakespeare - Romeo a Julie

Inscenace Martina Huby