03. Červenec 2009
Jana Janěková se přes relativně značný počet televizních, filmových ale i divadelních rolí zapsala do povědomí širší divácké obce zejména svým hereckým „výkonem“ v někdejším pokusu televize Nova o americký sitcom v českém hávu, Nováci. Méně známé je pak již v posledních letech dominantnější specializace, co by divadelní režisérky a příležitostné dramaturgičky, kdy krom scén regionálních moravských divadel působí zejména jako vedoucí pedagožka, potažmo umělecká vedoucí, ateliéru muzikálového herectví divadelní fakulty JAMU v Brně.
A jakožto persona primera ateliéru muzikálového ateliéru je Jana Janěková současně i exkluzivní incipientkou a režisérkou muzikálových představení na zkušební scéně divadelní fakulty JAMU, neboli ve Studiu Marta.
O kvalitách či lépe nekvalitách muzikálového herectví v Brně můžeme diskutovat dlouhé hodiny, v každém případě rodilý šovinisticky laděný Brňan, který jehož kulturní povědomí nesahá dále než za druhý břeh Svratky, nedává na brněnskou muzikálovou scénu, reprezentovanou takřka výhradně v instituci Městského divadla, nijak dopustit.
A nejinak je tomu u muzikálové produkce Studia Marta, která bylo v dřívějších dobách boomu diváckého zájmu často zcela beznadějně vyprodané, dnes připomíná spíše chudého příbuzného dominantnější činoherní produkce, kdy již jen stěží lze mluvit o jakékoliv invenci a provedení. Jednotlivé ročníky bez výraznějších pěveckých, hereckých či snad dokonce tanečních osobností procházejí prkna Marty takřka bez povšimnutí, aby vzápětí beznadějně zapadly do propadliště dějin.
A tento dojem, vzájemně zcela splývajících představení, bez nápadu a plné nudy, budí i letošní premiéra muzikálu Večer tříkrálový aneb Co kdo chce, který v prvé řadě vzbuzuje asociaci, že něco podobného jsem již viděl. Z představení čiší již mnohokráte zopakované režijní postupy Jany Janěkové, které prostě z principu zastíní a udusí i výkon velmi nadprůměrně talentovaných herců.
A tak letošní Večer tříkrálový je zejména o Janě Janěkové, o výkonech zúčastněných herců není vlastně moc co říci, kdy nikdo nezklamal ale ani nevzbudil žádnou pozornost. Byť koncepce à la A cappella, tedy s vokálním zpěvem bez hudebního doprovodu, by mohla vzbudit patřičnou diváckou reakci, kdyby … kdyby nebylo oné všepohlcující autorské šedi.
Autor: William Shakespeare
Režie: Jana Janěková
Kostýmy: Viktor Polášek
Scéna: Jana Janěková
Hudba a hudební nastudování: Dada Klementová
Produkce: Markéta Švecová
Choreografie: Hana Litterová
Obsazení:
Soňa Borková, Katarína Ivanková, Svetlana Slováková, Ivana Skálová, Kristína Šimegová, Lukáš Janota, Tomáš Novotný, Branko Mižičko, Viktor Polášek, Filip Tunáček
Premiéra: 13. února 2009, Studio Marta v Brně
Pavučina:
- Video záznam z představení (1), YouTube.
- Video záznam z představení (2), YouTube.
- Video záznam z představení (3), YouTube.
- Video záznam z představení (4), YouTube.