Aki Kaurismäki: Ariel

Aki Kaurismäki: Ariel

Aki Kaurismäki: Ariel

Finsko bývá mnohdy líčeno jako země, kde panuje deprese, chmurná nálada a dlouhé večery se zde přežívají s lahví tvrdého alkoholu. A přesně v tomto duchu svou zemi líčí ve svých filmech její celosvětově nejznámější, respektive jediný známý, filmový tvůrce, Aki Kaurismäki. Asi ne náhodou jsou tak Kaurismäkiho filmy mnohem známější a oceňovanější za hranicemi Finska. Kaurismäkiho opus Ariel z roku 1988, pro který sám napsal scénář, režíroval jej, ale jej i sám produkoval, patří do volné trilogie ztracenců (společně se snímky Stíny v ráji 1986 z roku a Děvče ze sirkárny z roku 1990), ale její leitmotiv lze vysledovat napříč celou Kaurismäkiho filmografií. Ariel samotný má pak hodně blízko ke Kaurismäkiho prvotině - ke stejnojmenné adaptaci slavného románu F.M. Dostojevského, Zločin a trest z roku 1983.
Aki Kaurismäki: Ariel

Aki Kaurismäki: Ariel

Osudy hlavního hrdiny příběhu snímku Ariel, Taisto Kasurinenena, jsou poměrně přímočaré: Černouhelný důl, kde Taisto i se svým otcem celý život pracoval, byl jednoho dne prostě zavřen, díra v zemi odstřelena, a všichni horníci propuštěni. Otec dal Taistovi, ještě předtím než si prohnal na záchodě místní nálevny kulku hlavou, klíče od svého kadilac a poslední radu, aby odtud okamžitě zmizel a odjel pryč, na jih. Taisto si na cestu vybere své celoživotní úspory, ale ještě před cílem své cesty v Helsinkách je přepaden a okraden. Do Helsinek tedy dorazil jako bezdomovec, bez peněz, bez práce a bez kabátu a tak se mu hodí, když v přístavu, kde narazí na jednodenní práci se skládáním pytlů s obilím, najde v popelnici zánovní kabát po svém dělnickém soudruhovi, jenž byl několik dní před tím rozdrcen nákladním vozíkem. Ale druhý den majitele agentury, pro kterého Taisto pracoval, zatkne policie, jinou práci nenajde a po několika dnech jej vyhodí z té nejlevnější ubytovny. Ten den však potká Irmeli, nepříliš pohlednou a již ne mladou ženu, která současně pracuje ve třech zaměstnáních, aby dokázala uživit malého syna a splácet půjčky na skromné vybavení svého bytu. Ještě ten večer si slíbí lásku na celý život. Taisto však potká jednoho z těch, co jej okradli o všechny peníze, a je pro přepadení, kdy se snažil svého lupiče prošacovat, odsouzen ke dvoum letům vězení natvrdo.
Aki Kaurismäki: Ariel

Aki Kaurismäki: Ariel

Taistova smůla, jež jako by se mu lepila každým krokem na paty, se jej nepustí ani ve vězení. Taisto jsou s Irmeli v zastoupení oddáni, ale krátce poté Taisto přehodí přes zábradlí provokujícího bachaře a je zavřen na samotku, což samo o sobě znamená další prodloužení trestu. Zrovna ten den mu Irmeli přinesla dort a dárek k jeho narozeninám, dort však začně konzumovat Taistův spolubydlící z cely, Mikkonen, protřelý to kriminálník, zločinec a vrah, který je však překvapen tím, když mu Taisto sdělí, že narozeniny má až za pů roku. - Irmeli do dortu zapekla pilník, kterým Mikkonen uřeže kus postele, přepadnou bachaře a s pomocí ukořistěných klíčů se jim podaří z vězení utéci. Taisto, Mikkonen, Irmeli a její syn, plánují utéct do Jižní Ameriky, ale nemají peníze na výrobu falešných pasů, kadilac se nepodaří prodat za dobrou cenu a tak Taisto a Mikkonen přepadnou směnárnu. Štěstí, které se na Taista jako by začalo usmívat, je však vrtkavé a při předávání pasů dojde k přestřelce a Mikkonen je střelen do břicha. Přesto se ale nakonec podaří dovést zoufalý a navenek zcela beznadějný plán do konce, a Taisto s Irmeli i dítětem se o půlnoci nalodí na nákladní loď Ariel, jež má namířeno do Brazílie.
Aki Kaurismäki: Ariel

Aki Kaurismäki: Ariel

Ačkoliv je příběh prakticky od začátku, a krom poslední minutové pasáže, až do konce zcela beznadějný a Taisto je jakoby předurčen k tomu stát se ztroskotancem s osudem svého otce, plyne z celého příběhu neuvěřitelná síla a chuť k životu. - Taisto nikdy, ani poté se jeho otec zastřelí, a ani když je okraden o všechno a poté je nespravedlivě zavřen do vězení, nezapochybuje o své lásce k životu a nikdy jej nenačapáme ve stavu, kdy by snad klesal na mysli. - Právě ve vykreslování navenek nenápadných a až odpuzujících hrdinů ze dna společnosti spočívá Kaurismäkiho neobyčejný talent a to nejen umělecký, ale i talent psychologického a sociálního pozorovatele.
Ariel (Finsko, 1988, 73 min.)
Režie: Aki Kaurismäki
Scenář: Aki Kaurismäki