Akira Kurosawa: Opilý anděl

Akira Kurosawa: Opilý anděl

Akira Kurosawa: Opilý anděl

Sám Akira Kurosawa Opilého anděla charakterizoval jako jednoznačný kvalitativní předěl ve svém díle, parafrázovaně řečeno jako svůj první film, jenž skutečně pramenil z jeho nitra. Opilý anděl je však významný hned z několika dalších aspektů: Pro světovou kinematografii znamenal začátek vůbec nejzdařilejší spolupráce dvojice režisér - herec, tj. Akira Kurosawa - Toshirô Mifune. Z hlediska kinematografie japonské se jedná o první kritický pohled na poválečné Japonsko se zobrazením sociální bídy, nadvlády zločineckých gangů ale i všudypřítomnou korupci.
Akira Kurosawa: Opilý anděl

Akira Kurosawa: Opilý anděl

Hlavní roli „Opilého anděla“ alias doktora chudých, Sanada, Kurosawa svěřil Takashi Shimurovi, jenž nejvíce zazářil v obdobně laděném snímku z roku 1952 Žít. Původně jednu z vedlejších rolí, šéfa jedné z větví zločinecké organizace Matsunagy, svěřil tehdy ještě začínajícímu herci Toshirô Mifunemu, nicméně ten jej uchvátil svým hereckým umem, potažmo charismatem své osobnosti natolik, že proň v průběhu natáčení upravil a připsal několik dalších scén tak, že se jeho role dostala do popředí celého filmu a z Mifuneho se rázem stala filmová hvězda.
Akira Kurosawa: Opilý anděl

Akira Kurosawa: Opilý anděl

Krom blízkosti se zmíněným snímkem Žít, se kterým Opilý anděl sdílí stejné exteriéry velkoměstského slumu s močálem plným odpadků, má postava doktora Sanada velmi blízko ke Kurosawově vrcholnému snímku Rudovous z roku 1965, ve kterém již hlavní roli Rudovouse sehrál Mifune tak, že rozdíl nejen mezi těmito dvěma postavami, ale i koncepcí celkového vyznění obou filmů je zcela markantní a odvíjí se právě od velikosti obou herců.
酔いどれ天使, Yoidore Tenshi, Japonsko, 1948 (98 min.)
Režie: Akira Kurosawa
Scénář: Akira Kurosawa, Keinosuke Uegusa
Hudba: Ryoichi Hattori, Fumio Hayasaka
Kamera: Takeo Ito
Hrají: Takashi Shimura … Doctor Sanada, Toshirô Mifune … Matsunaga, Reisaburo Yamamoto … Okada, Michiyo Kogure … Nanae, Chieko Nakakita … Nurse Miyo, Noriko Sengoku … Gin, Shizuko Kasagi … Singer, Eitarô Shindô … Takahama
Akira Kurosawa: Opilý anděl

Akira Kurosawa: Opilý anděl

Akira Kurosawa: Opilý anděl