Akira Kurosawa: Ran

Akira Kurosawa: Ran

Akira Kurosawa: Ran

Ač japonský film v našich zemských šířkách a délkách přinejmenším zavání exotikou, ne-li matnou představou někde na pomezí mezi tradičním japonským divadlem a současnou produkcí animovaných seriálů, přeci jen lze v jeho filmografii objevit jméno, jenž lze přes jeho japonské kořeny směle zařadit nejen do zlatého fondu světového filmu, ale rovněž jej interpretovat v kontextu evropské kinematografie v dobách své největší slávy - Akiru Kurosawu.
Akira Kurosawa: Ran

Akira Kurosawa: Ran

Kvalitativně nejvyváženější těžiště Kurosawovy tvorby je sice nutné hledat v hloubi 50. respektive 60. let, nicméně snímek Ran z roku 1985 s přímou inspirací v jednom z nejtradičnějších evropských námětů s kořeny v antické tragédii, Královi Learovi Williama Shakespeara, si zaslouží pozornost svou bohatou produkcí, výborně zrežírovanými bojovými scénami se stovkami, ba tisíci statisty, autentickými kostýmy a exteriéry, a snad i matným odleskem samotného Akiry Kurosawy.
Byť lze Kurosawovu vazbu na Krále Leara položit jen jako velmi volnou inspiraci, přeci jen původní motiv do určité míry balancuje na pomezí srdceryvného dramatu a, v podání, řekněme, hůře nadaných herců, patosem, což je do značné míry i tento případ, kdy herecké výkony nelze rozhodně srovnat s úrovní, na jakou je u Leara uvyklý jeho divadelní divák. Ba, ač lze herecký výkon Tatsuya Nakadai v roli Hidetora Ičimonji (krále Leara) položit co do kvality jako jednoznačně nejzdařilejší, nešlo se zvláště ve vrcholných scénách s předobrazem Learova šílenství ubránit bohapusté nudě.
Nicméně snad jsem až příliš specifický divák, jenž ve filmu více hledá prvky patřící do kategorií fotografie, literatury, potažmo divadla tak, že snad více než mé čistě subjektivně zabarvené hodnocení mnohé napoví mnohá filmová ocenění v čele s Oscarem za kostýmy a třemi dalšími nominacemi za režii, kameru a výpravu.
Ran, Japonsko / Francie, 1985 (160 min.)
Námět: William Shakespeare (Král Lear)
Režie: Akira Kurosawa
Scénář: Akira Kurosawa, Hideo Oguni
Hudba: Tôru Takemitsu
Kamera: Asakazu Nakai, Takao Saitô, Masaharu Ueda
Kostýmy: Emi Wada
Hrají: Tatsuya Nakadai … Lord Hidetora Ičimonji, Akira Terao … Taro Takatora Ičimonji, Jinpachi Nezu … Jiro Masatora Ičimonji, Daisuke Ryu … Saburo Naotora Ičimonji, Mieko Harada … Lady Kaede, Yoshiko Miyazaki … Lady Sué, Hisashi Igawa … Shuri Kurogane, Peter … Kyoami, Masayuki Yui … Tango Hirayama, Kazuo Kato … Kageyu Ikoma, Norio Matsui … Shumenosuke Ogura, Toshiya Ito … Mondo Naganuma, Kenji Kodama … Samon Shirane, Takashi Watanabe, Mansai Nomura … Tsurumaru (as Takeshi Nomura)