„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Akira Kurosawa: Toulavý pes

Akira Kurosawa: Toulavý pes

Akira Kurosawa: Toulavý pes

Ač se Akira Kurosawa svého světového věhlasu a proslulosti dočkal se svými válečnými velkofilmy s inspirací v japonské historii, přinejmenším pozoruhodné jsou i jeho příspěvky do kategorie neorealismu. Snímek Toulavý pes pak navíc Kurosawa rozšířil i o v té době velmi módní filmový postup později nazvaný noir ale i motivy z italského neorealismu.
Filmové labužníky pak jistě nenechá v klidu fakt, že hlavní roli detektiva kriminální policie Murakamiho Kurosawa svěřil svému dvornímu herci Toshirô Mifune, se kterým je spojena vůbec nejlepší část Kurosawovy filmografie.
Akira Kurosawa: Toulavý pes

Akira Kurosawa: Toulavý pes

Přes ústřední detektivní zápletku, kdy je Murakamimu v tramvaji ukraden služební revolver, kterým je později spácháno několik přepadení a vražd, by bylo přinejmenším fatálním omylem sledovat film konzumentsky v čistě dějové linii, protože jak již naznačuje neorealistický postup, Toulavý pes je vynikající sonda do sociálního podhoubí poválečného Japonska s mnoha pro Evropana velmi stěží luštitelnými symbolickými náznaky a odkazy.
Toulavý pes se „dočkal“ i dvou, přirozeně ne tak zdařilých, přepracování - Nora inu z roku 1973 v režii Azumy Morisakiho a amerického Too Much Sleep z roku 1997.
野良犬, Nora inu, Japonsko, 1949 (122 min.)
Režie: Akira Kurosawa
Scénář: Ryuzo Kikushima, Akira Kurosawa
Hudba: Fumio Hayasaka
Kamera: Asakazu Nakai
Hrají: Toshirô Mifune … Det. Murakami, Takashi Shimura … Det. Sato, Keiko Awaji … Harumi Namaki, showgirl, Eiko Miyoshi … Harumi's mother, Noriko Sengoku … Girl, Fumiko Honma … Wooden Tub Shop woman
Zatím nikdo nehlasoval