Akira Kurosawa: Stín bojovníka / Dvojník

Osmdesátá léta jsou v Kurosawově tvorbě ve znamení dvou velkoryse koncipovaných snímků, Kagemuša z roku 1980 a Ran z roku 1985, jež se staly de facto vzorem pro celou kategorii východoasijských akčních snímků. Avšak přes důraz na vizuální složku s vířivou hrou barev, precizně zrežírované scenérie hromadných přesunů vojsk, ale i pro Evropana velmi autentickým výletem do nitra japonských dějin toho oba snímky nemají příliš mnoho co nabídnout. Ba chybějí jim ty nejzákladnější aspekty slavných Kurosawových snímků v čele s důrazem na individuální herecké výkony, psychologii jedince, ironický podtext, ale i morálně filozofické poselství tak, že oba snímky začnou svého diváka poměrně záhy nudit.

Jistě, například počáteční šestiminutový záběr kamery na mlčící trojici mužů, nemá ve světové kinematografii obdoby a svého diváka tak velmi nenásilně vpravuje do japonských společenských reálií. Obdobu budeme též velmi těžce hledat pro nákladnou výpravu a kostýmy s důrazem na nejmenší detaily. Obdivuhodné je i autentické zachycení historických událostí období Sengoku (též zvané období válčících států). Avšak obávám se Kurosawa nemá prvoplánovitou velkolepost, ba cílenost na americké publikum, prostě v krvi a tak lze Kagemušu ale i Ran více charakterizovat jako večírek na rozloučenou.
Původní producent Toho Studios nebyl schopen snímek finančně utáhnout a tak za dokončením snímku stojí dva velcí Kurosawovi obdivovatelé, George Lucas a Francis Ford Coppola.
影武者, Kagemusha, Japonsko, 1980 (179 min.)
Režie: Akira Kurosawa
Scénář: Masato Ide, Akira Kurosawa
Hudba: Shinichirô Ikebe
Kamera: Takao Saitô, Masaharu Ueda
Hrají: Tatsuya Nakadai … Shingen Takeda/Kagemusha, Tsutomu Yamazaki … Nobukado Takeda, Kenichi Hagiwara … Katsuyori Takeda, Jinpachi Nezu … Sohachiro Tsuchiya, Hideji Otaki … Masakage Yamagata, Daisuke Ryu … Nobunaga Oda, Masayuki Yui … Ieyasu Tokugawa, Kaori Momoi … Otsuyanokata, Mitsuko Baisho … Oyunokata, Hideo Murota … Nobufusa Baba, Takayuki Shiho … Masatoyo Naito, Koji Shimizu … Katsusuke Atobe, Noburo Shimizu … Masatane Hara, Sen Yamamoto … Nobushige Oyamada, Shuhei Sugimori … Masanobu Kosaka, Kota Yui … Takemaru, Yasuhito Yamanaka … Ranmaru Mori